یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
تاریخ شفاهی و خاطرات انقلاب کتاب‌های خوبی برای مطالعه علاقه‌مندان تاریخ است/ ضرورت خوانش روشمند اسناد تاریخی

محمدصادق کوشکی گفت: توصیه من به عنوان یک معلم و کسی که تعدادی تالیفات تاریخی نوشته و دستی از دور بر این آتش دارد، این نکته را عرض می‌کنم که مطالعه منابع تاریخی مانند تاریخ شفاهی، خاطرات در یادداشت‌ها و اسناد لازم است اما اگر روشمند نباشد، موجب مغالطه و کج‌تابی در ذهن خواننده می‌شود.

دکتر محمدصادق کوشکی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره کتاب‌های تاریخی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: چون علاقه‌مندی‌ها فراوان است، دشوار بتوان کتاب‌هایی را به افراد توصیه کرد و از طرفی افرادی که در حوزه تاریخ و سیاست به مطالعه و پژوهش مشغول هستند، خودشان بهتر می‌دانند سراغ چه کتاب‌هایی در نمایشگاه بروند، اما برای کسانی که صرفا علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های تاریخی هستند یا تازه در این مسیر قدم گذاشتند، توصیه من به عنوان یک معلم و کسی که تعدادی تالیفات تاریخی نوشته و دستی از دور بر این آتش دارد، این نکته را عرض می‌کنم که مطالعه منابع تاریخی مانند تاریخ شفاهی، خاطرات در یادداشت‌ها و اسناد لازم است اما اگر روشمند نباشد، موجب مغالطه و کجتابی در ذهن خواننده می‌شود.

او افزود: به عبارتی فردی یک کتاب خاطره، خود زندگی‌نامه‌نوشت، یادداشت‌ها یا کتاب سندی را پیش روی خودش بگذارد و فکر کند هر چه در این کتاب هست، واقعا یک گزاره درست تاریخی است و به آن استناد کند، دچار اشتباه شده است. این موارد را بعضا مشاهده می‌کنیم مثلا مجموعه‌ای از اسناد ساواک منتشر شده است و در این اسناد جوانانی که خیلی روشمند نیستند یا افرادی که صرفا علاقه‌مند به تاریخ هستند این متون را می‌بینند و خریداری می‌کنند و بعد بر اساس آن اسناد که اصطلاحا منابع خام و از لحاظ علم تاریخ تصفیه نشده است، گزاره‌هایی از آن را استخراج می‌کنند و مثلا در فضای مجازی می‌گذارند. احیانا با خودشان فکر می‌کنند در حال افشاگری هستند و می‌خواهند مچ این و آن را بگیرند، این حرکت‌ها، حرکت‌های به شدت زرد است که صرفا موجب هیاهو و جنجال می‌شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: از این دوستان خواهش می‌کنم اگر چنین آثار و منابعی را از نمایشگاه خریداری می‌کنند، این کتاب‌ها برای شروع مطالعات تاریخی بد نیست اما اگر بخواهند به آنها استناد کنند یا به عنوان ابزاری برای روزنامه‌نگاری زرد از آن بهره بگیرند، روش پسندیده، عالمانه و  فرهنگی محسوب نمی‌شود.

صادق کوشکی گفت: کتاب‌های زیادی در حوزه تاریخ منتشر شده که هر فرد بسته به علاقه و مطالعاتش نسبت به انتخاب و خرید آنها اقدام می‌کند و نمی‌توان از میان انبوه کتاب‌های تاریخی چند نمونه را به علاقه‌مندان معرفی کرد، اما از میان خودزندگی‌نامه‌ها، خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب می‌توان کتاب‌های خوبی را انتخاب و از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خریداری کرد. 

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا دهم بهمن 1400 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با 20 درصد تخفیف و پست رایگان تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها