سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
استقبال مردم برای خرید کتاب با توجه به شرایط بد اقتصادی چشمگیر است

محسن عمادی گفت: در شرایطی که مردم در شرایط بد اقتصادی به‌سر می‌برند، به نظرم این حجم استقبال از کتاب با این وضعیت گرانی کاغذ، خوب است و استقبال بیشتر از سوی مردم نیازمند تبلیغات بهتر است.

محسن عمادی؛ مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به مزایا و معایب برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: نمایشگاهی که سال گذشته به‌صورت مجازی برگزار شد، نقایصی داشت که آن‌ها را یادآور شدیم و تا حدی در نمایشگاه امسال برطرف شده است. همچنین نمایشگاه مجازی چند حسن دارد، نخست این‌که افراد در هر ساعتی از شبانه‌روز که بخواهند، می‌توانند به سایت مراجعه و اقدام به خرید کتاب کنند.
 
وی افزود: این امکان خصوصا برای افرادی که در مناطق دورافتاده و روستاها زندگی می‌کنند و به نمایشگاه حقیقی دسترسی ندارند، بسیار حائز اهمیت است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در نمایشگاه حقیقی، بازید کتاب و بررسی آن بهتر از شیوه مجازی امکان‌پذیر است.
  
عمادی گفت: مشکلی که برای ناشران وجود دارد، بحث بسته‌بندی و ارسال کتاب‌هایی است که قیمت پایین دارند، مثلا ما ناشری هستیم که کتاب قیمت پایین زیاد داریم. به‌عنوان مثال کتابی داریم که قیمت آن 12 هزار تومان است، 20 درصد هم در نمایشگاه شامل تخفیف می‌شود و سه هزار تومان هم هزینه پاکت برای پست باید پرداخت کنیم که در این صورت به‌نظر می‌رسد، عملا اگر موجودی کتاب را صفر کنیم به نفعمان است.  
 
مدیر انشارات شهید ایراهیم هادی با بیان این‌که زیرساخت‌ها در نمایشگاه سال گذشته که به‌صورت مجازی برگزار شد، تا اندازه‌ای ضعیف بود، اما امسال در روزهای اول آن‌طور که به‌نظر می‌رسد خوب بوده، ادامه داد: نمایشگاه‌های کتاب، چه حقیقی و چه مجازی، فوق‌العاده در روند رشد مکتوبات و افزایش سرانه مطالعه در جامعه تأثیرگذار است. زمانی که نمایشگاه به‌صورت حقیقی برگزار می‌شد، با توجه به این‌که من فرهنگی هستم، دانش‌آموزان را برای بازدید از نمایشگاه می‌بردیم و کتاب‌ها را می‌دیدند و انتخاب می‌کردند. این اتفاق‌ها در نوع نگرش نوجوانان و جوانان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
 
وی با اشاره به یکی دیگر از محاسن تمایشگاه مجازی کتاب، اظهار کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب، شخص می‌تواند با طیب خاطر و جستجوی ساده، اثری که مد نظر دارد را پیدا کند. ما نیز به‌عنوان ناشر باید هزینه پست و غیره را قبل از نمایشگاه لحاظ می‌کردیم و قیمت‌ها را اصلاح می‌کردیم که با مشکل مواجه نشویم.
 
عمادی با بیان این‌که ما به‌عنوان پرفروش‌ترین ناشران در دو سال اخیر، بین 700 تا 800 هزار نسخه کتاب به فروش رسانده‌ایم، گفت: بیشترین تعداد فروش کتاب در سال 1399 به‌خاطر شرایط شیوع بیماری کرونا از طریق مجازی بوده و بالطبع کتابفروشی‌ها هم گلایه دارند و حق هم دارند و باید راهکاری در این زمینه اندیشیده شود. چون در این روش، تخفیف داده می‌شود، آثار از طریق پست ارسال می‌شود و اکثرا هم سفارشات مربوط به مناطق محروم است، می‌توان گفت در کل مزایای نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر از معایب آن است.
 
مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی در پایان بیان کرد: در شرایطی که مردم در شرایط بد اقتصادی به‌سر می‌برند، به‌نظرم این حجم استقبال از کتاب با این وضعیت گرانی کاغذ، خوب است. اما استقبال بیشتر از سوی مردم نیازمند تبلیغات بهتر است. آن‌چه اکنون مشاهده می‌شود، تبلیغات در این زمینه خیلی ضعیف است. در نمایشگاه حقیقی تبلیغات بیشتری صورت می‌گرفت. باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات به‌گونه‌ای باشد که مردم در تمام نقاط کشور از برگزاری این نمایشگاه مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها