سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
«روزگاران» زرین‌کوب برای مطالعه همه علاقه‌مندان تاریخ مفید است

گودرز رشتیانی گفت: کتاب‌های «روزگاران» اثر زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب، «تاریخ ایران پیش از اسلام» نوشته دکتر احمد تفضلی، «مردم‌شناسی اقوام و ایلات ایران» به قلم دکتر علی بلوکباشی و کتاب «مرزهای غربی ایران در دوران صفوی» نوشته دکتر بهروز گودرزی و ... را برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد می‌کنم.

دکتر گودرز رشتیانی، مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران کار پسندیده‌ای است تا کسانی که می‌خواهند کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خریداری کنند، پیش زمینه و آگاهی برای انتخاب کتاب داشته باشند.

او افزود: خرید کتاب «روزگاران» اثر زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب را به علاقه‌مندان تاریخ توصیه می‌کنم. با وجود گذشت چند دهه از چاپ کتاب هنوز هم اثری بسیار مهم، دقیق، شیوا و روانی است که روایتی جامع و دقیق از تاریخ ایران از قدیمی‌ترین ایام تا روزگار معاصر ارائه می‌دهد.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران بیان کرد: به نظرم این کتاب باید در کتابخانه هر ایرانی باشد، حتی اگر قرار باشد در کتابخانه تنها یک کتاب تاریخی باشد، همین یک کتاب کافی است. 

گودرز رشتیانی اظهار کرد: کتاب دیگری که به اهل تاریخ و ادبیات توصیه می‌کنم کتاب «تاریخ ایران پیش از اسلام» نوشته دکتر احمد تفضلی است که اثری بدیع، نوآورانه و یک شاهکار درباره تاریخ ادبیات ایران در روزگار پیش از اسلام است.

او افزود: کتاب دیگری که خوب است علاقه‌مندان به کتاب‌های تاریخی از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند، کتاب مهم «تاریخ و فرهنگ ایران از عصر ساسانی به دوره اسلامی» نوشته زنده‌یاد دکتر محمد محمدی ملایری است که برای شناخت دوره گذار بسیار مفید است. 

استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به کتاب‌هایی که اخیرا چاپ شده‌اند، عنوان کرد: کتاب «مردم‌شناسی اقوام و ایلات ایران» نوشته دکتر علی بلوکباشی از انتشارات بنیاد موقوفات محمود افشار است که کتاب مهمی برای تاریخ عامه مردم ایران به شمار می‌آید. همچنین نخستین «کوشش‌های قانونگذاری در ایران» اثر سیدعلی آل‌داوود را هم پیشنهاد می‌کنم که کتاب مهمی است ضمنا کتاب «مرزهای غربی ایران در دوران صفوی» نوشته دکتر بهروز گودرزی چاپ شده از سوی انتشارات نگارستان اندیشه را به علاقه‌مندان مطالعه تاریخ در این دوره توصیه می‌کنم.   

رشتیانی گفت: کتاب «مکاتبات میرزاملکم خان» به تصحیح دکتر حسن حضرتی و پگاه میربلوک چاپ انتشارات دانشگاه تهران هم از کتاب‌هایی که چند ماه پیش روانه بازار نشر شده است. از طرفی اگر علاقه‌مندان بخواهند کتابی درباره انقلاب مشروطه و گذار از این نظام سیاسی به نظام سیاسی جدید را بخوانند و از آن آگاهی عمیق‌تری پیدا کنند، حتما مجموعه تاریخ مشروطه ایران اثر احمد کسروی را مطالعه کنند، اگرچه در صد سال گذشته کتاب‌های بسیاری درباره مشروطه چاپ شده، اما هنوز کتاب «تاریخ مشروطه» احمد کسروی علیرغم کاستی‌هایی که دارد، هنوز جذاب‌ترین کتاب درباره شناخت مشروطه و به ویژه توجهی که به توده مردم دارد و هنوز مرجع مهمی برای تحقیقات علمی درباره انقلاب مشروطه ایران است.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا دهم بهمن 1400 دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با 20 درصد تخفیف و پست رایگان تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها