سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
پیشنهادم خریدن و خواندن داستان‌های ایرانی است

محمد‌حسن شهسواری گفت: به دلیل بی‌مهری به داستان ایرانی، پیشنهادم خریدن و خواندن کتاب‌های نویسندگان ایرانی است.

محمدحسن شهسواری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی پیشنهاداتش برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: برای پیشنهاد خرید ترجیح می‌دهم رمان ایرانی معرفی کنم؛ چون بیشترین کم لطفی در فضای مجازی و فضای حقیقی به رمان ایرانی می‌شود. حتی خود نویسندگان هم به یکدیگر توجه نمی‌کنند و ای کاش خود من هم رمان‌های بیشتری خوانده بودم تا می‌توانستم رمان‌های بیشتری را معرفی کنم.

وی ادامه داد: نخستین رمان «بداهه در لامینور»، اثر مرجان صادقی است که در نشر ثالث چاپ شده است. دومین کتاب «بردپیت سیاه»، اثر شراره شریعت‌زاده است که این کتاب از سوی انتشارات سنگ به چاپ رسیده است. رمان بعدی «دشت ماراتن»، اثر هانیه بختیاری از انتشارات کتاب کوچه.

این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در ادامه پیشنهاداتش گفت: رمان «شهر ماه خونین»، اثر زهرا سعید‌زاده از انتشارات هوپا در ژانر فانتزی و رمان «آریزونا» اثر امیرعباس میثمی از نشر کتابسرای تندیس در ژانر آخرالزمانی، دو رمان خواندنی ژانری هستند که پیشنهاد می‌دهم.

شهسواری درباره کتاب جدیدش گفت: به گفته انتشارات شهرستان ادب، جلد چهارم و پنجم «ایران‌شهر» تا قبل از عید چاپ می‌شود؛ کتابی که سه جلد آن پیش از این منتشر شده است؛ رمانی که درباره روزهای اول جنگ در خرمشهر است.

این نویسنده درباره دغدغه‌اش از نوشتن این رمان گفت: جنگ اتفاق مهم و تاریخ‌سازی برای کشور ما بوده است و به نظرم انسان‌ها در آن شرایط تمام عواطف و درون‌شان را نشان می‌دهند؛ چراکه همه در جوار مرگ هستند و این یک موقعیت دراماتیک قوی است. دلیل دیگرم این است که در ادبیات و هنر معاصر ما، مفهوم «ایران» خیلی مغفول واقع شده. تمام سعی من در این رمان بسط و گسترش مفهوم ایران است. یک جور  کشف دوباره‌ی ایران برای خودم و احتمالا خوانندگان.

شهسواری در پایان درباره تفاوت این رمان با آثار قبلی‌اش گفت: «ایران‌شهر» از لحاظ سبکی تفاوت آشکاری با برخی آثارم از جمله «پاگرد»، «شهربانو» و «بهشت مغولی» ندارد. تنها تفاوت مهمی که دارد حجم کتاب است. ایران‌شهر هنوز به نیمه نرسیده است حجمی بیشتر از ده کتاب منتشر شده‌ی قبلی‌ام دارد. در نگارش چنین اثری که نوشتنش بیش از دهه طول می‌کشد، نگه داشتن تمرکز و حفظ استمرار اهمیت بیشتری دارد تا هر نکته‌ی دیگری؛ اما اینکه این اثر نسبت به آثار قبلم چه تغییرات کیفی پیدا کرده، موضوعی است که منتقدین و خوانندگان، بیشتر می‌توانند درباره آن نظر بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها