سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
از «فلسفه ملال» تا «پرسش‌های زندگی»

جلال پیکانی برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب عناوینی چون «فلسفه ملال»، «پرسش‌های زندگی»، کتاب «هنر سیر و سفر» و «الفبای فلسفه» را پیشنهاد داد.

جلال پیکانی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، مترجم، نویسنده و پژوهشگر فلسفه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چندین عنوان کتاب را برای خرید از دومین نمایشگاه مجازی کتاب پیشنهاد داد و افزود: من کتاب‌هایی معرفی می‌کنم که از لحاظ اینکه در حوزه فلسفه زندگی هستند کاربردی بوده و چون با مسایلی که این روزها با آن مسایل درگیر هستیم مرتبط هستند از دید من حائز اهمیت هستند.

وی ادامه داد: این کتاب‌ها نه در ایران، بلکه در تراز جهانی هم کتاب‌های مهم و پرفروشی بوده‌اند و نویسندگان این کتاب‌ها افراد متخصصی در حوزه فلسفه زندگی هستند.
 
وی با اشاره به کتاب‌ها «فلسفه ملال» افزود: ملال یکی از بحث‌های فلسفه زندگی است که بیشتر با رفاه پیوند دارد. زیرا ملال محصول رفاه است اما گاهی مشکلات یک زندگی سخت متعارف هم می‌تواند منجر به ملال شود.
 
پیکانی در ادامه کتاب  «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» را پیشنهاد داد و گفت: این کتاب اثر الن دوباتن است که یکی از مشهورترین افرادی است که کتاب‌های عمومی در حوزه فلسفه می‌نویسد. او موسسه‌ای تحت عنوان مدرسه زندگی دارد و آثار متعددی را منتشر می‌کند. الن باتن در این کتاب در 6 فصل، برای 6 مساله مهم زندگی مثل شکست، بی‌پولی، تنهایی و ... نسخه‌های فلسفی از فیلسوفان بزرگ می‌پیچد تا به ما کمک کند با مشکلات زندگی بهتر کنار بیاییم و تلاشی است برای زندگی بهتر با استفاده از درمان‌هایی که فلسفه در اختیار ما قرار می‌دهد.

پیکانی بیان کرد: همچنین کتاب «هنر سیر و سفر» نیز دیگر کتاب پیشنهادی‌ام است که نکات ظریفی درباره اینکه سفرکردن برخلاف چیزی که ما فکر می‌کنیم فقط تهیه بلیط و رزرو هتل نیست، دارد و به این مساله می‌پردازد که چگونه به خود پدیده سفر نگاه کنیم و چگونه مقصد را عمیق و فلسفی ببینیم و در نهایت سفر برای ما تبدیل به یک تجربه دلنشین و رضایت‌بخشی می‌شود.  

این مترجم فلسفه در پایان به معرفی کتاب «پرسش‌های زندگی» پرداخت و عنوان کرد: «پرسش‌های زندگی» کتابی برای آشنایی با بحث‌های اصلی فلسفه با محوریت مساله زندگی است. در این کتاب ابتدا با نسبت مرگ با فلسفه آشنا می‌شویم. اینکه چگونه مساله مرگ باعث می‌شود بحث‌های فلسفی زیاد و مهمی در طول تاریخ مطرح شود و سپس معرفت‌شناسی و زیباشناسی به دنبال آن مطرح ‌می‌شود.

وی یادآور شد: کسانی که می‌خواهند به کتاب دیگری با این محتوا دسترسی داشته باشند که تخصصی‌تر به این موضوع پرداخته باشد، کتاب «الفبای فلسفه» با ترجمه مسعود علیا، کتاب خیلی خوبی است که حتی مخاطبان عام هم می‌توانند با مراجعه به آن با مفاهیم اساسی فلسفه آشنا شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها