سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
تحولات دیجیتال نیاز امروز صنعت نشر کشور است

مدیر نشر کاگو با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب در این شرایط بهترین جایگزین نمایشگاه کتاب تهران است، گفت: سازمان‌هایی که امروز به صورت سنتی کار می‌کنند برای ارائه خدمات خود شامل عرضه و نمایش کتاب باید به سراغ تحولات دیجیتالی بروند.

محمدرضا سالکی، مدیر نشر کاگو در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه ما امروز در حال گذار از انقلاب‌های صنعتی هستیم، عنوان کرد: الان در کشور ما در حال گذر به انقلاب صنعتی‌ای هستیم که شامل اتصال گجت‌ها (ابزارهای خلاقانه و جدید) و اجزای هوشمند به اینترنت است که شامل ماشین‌های خودران، ماشین‌های الکتریکی یا حتی خانه‌های هوشمند می‌شوند.
 
وی افزود: همه این‌ مسائل نشان می‌دهد که امروز دیگر خیلی از کارهایی که به روال و روش‌های قبل انجام می‌دادیم دیگر رایج نیست و نمونه آن توسعه امکان خرید اینترنتی در بسیاری از حوزه‌ها است.
 
سالکی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته خرید اینترنتی درهر حوزه‌ای با ابهام، ایهام و ترس همراه بود، توضیح داد: امروز وضعیت به‌گونه‌ای شده است که الان اگر بخواهیم کاری به صورت فیزیکی انجام دهیم بیشتر می‌ترسیم، در این میان بخش عمده الگوها و پارادایم در خرید و تهیه وسایل و امکانات و خدمات به صورت آنلاین شده است.
 
وی تاکید کرد: در حوزه خدمات پزشکی، در گذشته اصلا برای کسب قابل تصور نبود که بتواند به صورت آنلاین ویزیت شود، درحالی که اکنون به راحتی این کار انجام می‌شود و شما می‌توانید نسخه آنلاین خود به صورت آنلاین از داروخانه‌ها خریداری کند و به در منزل شما ارسال کنند.
 
سالکی با بیان اینکه امروز در همه حوزه‌ها بهره‌مندی از فضای مجازی به شکل گسترده رخ می‌دهد، عنوان کرد: عاملی که سرعت این رویدادها را بیشتر کرد، شیوع ویروس کرونا در سال 98 بود و موجب شد مردم بدون ارتباط مستقیم با فضای بیرون، کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.
 
به گفته وی، کرونا همه کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد و باعث تشدید اتفاق‌های مثبت در حوزه اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال شد که حوزه نشر و کتاب نیز خوشبختانه با این فرایند همراه شد.
 
سالکی با طرح این موضوع که این قضیه در کسب و کارهای مختلف از نظر نوع خدمت و از نظر فرایند و روش انجام کار متفاوت است، گفت: در حوزه کتاب، ترس از خرید کتاب فیزیکی به دلیل شرایط کرونایی موجب شد مردم به دور از رفت و آمد، ترافیک و حمل و نقل کتاب به این فکر بیفتند که می‌توانند به صورت مجازی هم کتاب خریداری کنند.
 
وی تاکید کرد: در این میان سایت‌هایی که به صورت پادکست و دیجیتال کتاب ارائه می‌دادند، به سرعت شکل گرفت که همه این‌ ابزارها به نوعی کانال ارتباطی با تولیدکننده و مخاطب بوجود آوردند که با استقبال خوبی هم از سوی مخاطبان روبرو شد.
 
سالکی با بیان اینکه متناسب با چنین روندی، باید کانال‌های ارتباطی در حوز نشر نیز توسعه پیدا می‌کرد، افزود: ما طی دو سال اخیر نمایشگاه استانی و بین‌المللی نداشتیم، حتی نمایشگاه‌های موقت و مناسبتی کتاب هم نداشتیم و کتابخانه‌ها بسته بودند، درحالی که مردم به محتوا، فرهنگ و آموزش نیاز داشتند.
 
وی با اشاره به شکل‌گیری گسترده سایت‌های فروش اینترنتی کتاب طی این مدت از سوی ناشران و دیگر فعالان حوزه نشر، توضیح داد: اما معتقدم که در این میان جایگزین موثر برای نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاه مجازی بود که همان نقش را به شکل گسترده‌تر و بهتری به عهده داشت زیرا تا قبل از آن هیچ سایتی نبود که بتواند به شکل جامع و گسترده و به‌روز تمام کتاب‌ها را با سطح جستجوی زیاد برای مخاطبان ارائه کند.
 
سالکی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی توانست نیاز مخاطبان به شکل گسترده برای دسترسی به کتاب را فراهم کند، گفت: تا پیش از این مردم برای خرید کتاب ذهنیت جستجو و پاساژگردی یا حضور در نمایشگاه را داشتند زیرا حضور در نمایشگاه‌‌ها جذاب بود، از سویی به عنوان تنها راهکار رسیدن به کتاب به شمار می‌آمد.
 
مدیر نشر کاگو راه اندازی نهمایشگاه مجازی کتاب را یک فرصت برای اهالی نشر و مخاطبان دانست و ادامه داد: معتقدم که در خرید آنلاین کتاب باید دسترسی آسان‌تر برای مخاطب فراهم شود تا این رویداد برای مردم جذاب‌تر و مفیدتر باشد، زیرا امروز مردم به خرید اینترنتی خو گرفته‌اند و عادت کرده‌اند و این روش هم موثر بوده است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به اثرات حاشیه‌ای فروش آنلاین کتاب، عنوان کرد: امروز فروش اینترنتی کتاب رقیب جدی کتابفروشی‌ها شده است، زیرا از یک سو فروش آنلاین سایت‌ها بر فروش کتابفروشی‌ها تاثیر دارد و از سوی دیگر نمایشگاه مجازی نیز این مسیر را سخت کرده است.
 
سالکی همچنین به بحث تحول دیجیتال در صنعت نشر اشاره کرد و گفت: سازمان‌هایی که امروز به صورت سنتی کار می‌کنند برای ارائه خدمات خود شامل عرضه و نمایش کتاب باید به سراغ تحولات دیجیتالی بروند تا هم در ارائه محصول و زنجیره تامین و عرضه محصول بتوانند این فضا را برای مخاطبانشان جذاب کنند.
 
وی در پایان افزود: معتقدم در این تحولات، حلقه مفقوده صنعت نشر نسبت به سایر صنایع این است که معمولا در چنین اتفاقاتی نفر آخر است که دلیل آن حجم سرمایه پایین و نیروهای انسانی محدودی است که بتوانند این کار را انجام دهند و باید برای آموزش و تامین نیروی انسانی حرفه‌ای در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد تا موفق‌تر بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها