دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
حضور هم‌زمان 11 هزار و 500 کاربر در سامانه‌های نمایشگاه مجازی کتاب در نخستین روز

به گفته فرح‌خواه در روز نخست نمایشگاه ۱۱ هزار و ۵۰۰ کاربر به طور همزمان روی سامانه‌های نمایشگاه مجازی کتاب فعال بودند و سامانه این نمایشگاه توان پاسخگویی تا ۱۰ برابر ظرفیت روز نخست را دارد.

فرشید فرح‌خواه، مدیر فنی نمایشگاه کتاب مجازی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با اعلام اینکه در ۳۰ روز گذشته تا این لحظه -ساعت ۱۹ نخستین روز نمایشگاه مجازی کتاب- به ۱۲۷ میلیون درخواست بر روی کلیه سامانه‌ها  پاسخ داده‌ شده‌است، گفت: در ماه جاری میلادی که بحث ثبت‌نام در نمایشگاه مجازی کتاب مطرح بوده‌است، در حوزه کاربران فعال ۲۶۳ درصد رشد داشتیم و در زمینه کاربران جدید که وارد سامانه ما شدند، ۲۸۷ درصد رشد کاربر داشتیم که عدد قابل توجهی است. در روز نخست نمایشگاه ۱۱ هزار و ۵۰۰ کاربر به‌طور همزمان روی سامانه‌های نمایشگاه مجازی کتاب فعال بودند.

فرح‌خواه درباره توان این سامانه برای پاسخ‌دهی به نیاز مخاطبان و ازکار نیفتادن آن گفت: معمولا توان پردازشی و محاسباتی سامانه‌های الکترونیکی اطلاعاتی محرمانه است، زیرا با بیان آن، رقم مرز توان خود را در سرویس مشخص می‌کنیم. همچنین معمولا حمله‌ها بر اساس آستانه تحمل انجام می‌شود، اما می‌توان گفت با درنظر گرفتن طراحی که برای سامانه نمایشگاه مجازی کتاب انجام شده‌، نسبت به دوره قبل افزایش یافته‌است. زیرا در نخستین روز به ۱۲۷ ميليون درخواست پاسخ داده‌شد. این در حالی است که سال گذشته در ۱۱ روز به ۴۶۰ ميليون درخواست پاسخ داده شده‌بود. این روند نشان می‌دهد از نظر تحمل‌پذیر ارائه سرویس، وضعیت بهتری داریم.

او درباره شرایطی که سامانه طبق آن سرویس‌دهی می‌کند و منبعی که برای پردازش در نظر گرفته شده‌است، توضیح داد: می‌توان گفت تا ۱۰ برابر ظرفیت روز نخست، امکان پاسخگویی داریم، البته اگر اتفاق سایبری خاصی نیفتد. کمااینکه درباره آن هم با وزارت ارتباطات و مجموعه معاونت زیر ساخت هم اقدامات لازم انجام شده‌است، فکر می‌کنم در این دوره از نمایشگاه هم -اگر اتفاق خاصی نیفتد- مشکل زیرساختی خاصی نخواهیم داشت.

سوال‌های مخاطبان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران کم‌تر شده‌است
مدیر فنی نمایشگاه کتاب مجازی تهران با بیان اینکه درباره بازخورد مخاطب‌ها چند شاخص قابل بررسی است، گفت: در سامانه اعتبار خرید که در سامانه نمایشگاه کتاب ارائه خدمات می‌کند، تماس‌ها نسبت به سال گذشته محدودتر و کمتر، همچنین ایمیل‌ها و تیکت‌ها کمتر بود، زیرا سامانه با کیفیت پایداری سرویس داده‌است. یعنی زمانی که وقتی فرد به سامانه مراجعه می‌کند، سوالی برای او پیش نیامده‌است که در قالب تیکت یا پست الکترونیک برای ما ارسال کند. همچنین این دومین سالی است که مخاطبین با ما همراه شدند، در نتیجه درباره استفاده از سامانه آگاه‌تر شدند.

به گفته فرح‌خواه تا ساعت ۱۹ نخستین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ۱۷۳ هزار کاربر به مرحله تایید و پرداخت اعتبار نهایی رسیدند.

فرح‌خواه درباره بخش خرید سامانه که پرترافیک است، گفت: در این بخش هم وضعیت به همین شکل است. یعنی نشان می‌دهد ما در یک روز پرترافیک، - فارغ از مشکلی که در سال گذشته داشتیم- حجم تماس‌ها ایمیل‌های کمی داشتیم.

او با اشاره به اینکه ۸۰ مولفه نسبت به سامانه اول ارتقا داده شده‌است، افزود: این ۸۰ مولفه خود زیر مجموعه‌هایی دارد، یعنی بیش از ۲۰۰ مولفه به نمایشگاه مجازی اضافه شده‌است، که همه کمک به کاهش بار در بخش پشتیبانی می‌کند.

به گفته فرح‌خواه در حالت کلی با توجه به اینکه حجم کتاب‌ها بسیار زیادتر شده‌ و حجم مخاطب بسیار زیادتر شده‌است سیستم به خوبی کار می‌کند.

او افزود: تنها مساله این است که سامانه نمایشگاه مجازی کتاب به صورت همزمان به ۹ سامانه دیگر متصل است، که برخی از آن‌ها از یک منبع، ارائه سرویس می‌کنند. مانند سامانه ثبت احوال، سامانه پست، سامانه استعلام بانکی، طبیعتا اگر منبع سرویس دچار اختلال شود، نمایشگاه هم متاثر می‌شود. برای مثال اگر از پست منقطع شویم سامانه نمایشگاه هم آسیب خواهددید، اما هماهنگی‌های لازم با بخش فنی انجام شده‌است و با دقت نظر بهتر و پایداری بهتر بتوانندارائه سرویس بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط