یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
کتابخانه‌های کشور میزبان متقاضیان حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران

هادی آشتیانی، مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به محدودیت فضا، اختصاص بخش جداگانه برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کتابخانه‌های عمومی امکان پذیر نبود اما از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت کتابخانه‌ها استفاده می‌شود.

هادی آشتیانی، مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی کشور در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با اختصاص رایانه جست‌و‌جوی کتاب، به خرید آنلاین از نمایشگاه به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. 

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهمی که قرار است در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کتابخانه‌های عمومی انجام شود، این است که در برخی مناطق کشور که دسترسی کمی به رایانه دارند؛ از سیستم‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران استفاده شود.

آشتیانی افزود: سیستم رایانه در کتابخانه‌ها برای جست‌و‌جوی کتاب است و مراجعه‌کنندگان می‌توانند از طریق این رایانه‌ها برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام کنند. این سیستم‌ها در اختیار کاربران و اعضای کتابخانه‌های عمومی قرار خواهد گرفت و در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتابخانه‌ها قرار است به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی، حضور پررنگی داشته باشند.
 
مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر این که همه کتابخانه‌های عمومی موظف به همکاری برای خرید کاربران و اعضا از نمایشگاه مجازی کتاب هستند، عنوان کرد: با توجه به محدودیت فضا، اختصاص بخش جداگانه برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کتابخانه‌های عمومی امکان پذیر نبود اما از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت کتابخانه‌ها استفاده می‌شود.
 
وی با بیان این‌که کتابداران به عنوان متصدی رایانه جست‌وجوی کتاب خدمات خرید و انتخاب کتاب از نمایشگاه مجازی را انجام می‌دهند، گفت: به طور کلی همه مردم می‌توانند با حضور در کتابخانه‌ها از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید و خرید کنند و کتابداران موظفند در این مسیر افراد را یاری کنند. حتی افرادی که آشنایی با کامپیوتر ندارند مانند سالمندان می‌توانند با کمک کتابدار  و حضور در کتابخانه‌های عمومی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید کنند.
 
آشتیانی درباره ساعت کار کتابخانه‌ها در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: کتابخانه‌های عمومی بر اساس درجه‌بندی، دارای ساعت مشخصی برای خدمت‌رسانی هستند؛ مثلا کتابخانه‌های روستایی تک شیفت هستند و کتابخانه‌های شهری تا ساعت 19 و 30 دقیقه فعالیت می‌کنند. کتابخانه‌های مرکزی و ویژه نهاد هم تا ساعت 21 و 30 دقیقه شب به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. بنابراین ساعت کار کتابخانه‌ها در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تغییر نخواهد کرد.
 
وی درباره دسترسی به اینترنت در برخی مناطق کشور گفت: در همه مراکزی که خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌شود، دسترسی به اینترنت وجود دارد اما اگر مناطقی باشند که مشکل دسترسی به اینترنت داشته باشند، این افراد می‌توانند با حضور در کتابخانه‌‌ها، درخواست کتاب خود را به کتابدار بدهند و کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند.
 
آشتیانی تاکید کرد: کتابداران به عنوان کسانی که کتاب شناس هستند در خدمت مردم باشند و با همدلی که میان خانه کتاب و نمایشگاه مجازی و نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، تلاش می‌شود خدمات بهتری به مردم برای حضور در نمایشگاه ارائه شود.
 
وی  با بیان این که اکنون 700 کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند به خصوص در مناطق محروم و کم برخوردار امکان حضور و خرید مردم از نمایشگاه کتاب را فراهم کند.

آشتیانی تاکید کرد: اکنون 700 روستا در کشور دارای کتابخانه هستند و وصل شدن این کتابخانه‌ها به سایت نمایشگاه مجازی کتاب یک اتفاق مبارک است. همچنین کمک به مردم برای انتخاب کتاب‌‌های خوب، هدف کتابخانه‌های عمومی کشور است.
 
وی درباره افزایش فعالیت کتابداران در این دوره گفت: کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به درجه‌بندی و حجم و میزان مراجعه‌کننده‌ای که دارند تعداد کتابداران آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران یا زمان‌هایی که نیاز به حضور نیروی کمکی باشد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این اختیار را به کتابداران داده است از خادمان کتاب استفاده کنند.
 
مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور‌فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این باره اظهار کرد: خادمان کتاب علاقه‌مندان به حوزه کتاب هستند در صورت نیاز می‌‌توانند به کتابداران کمک کنند البته در بسیاری از مواقع نیازی به این همکاری نیست زیرا کتابداران خودشان کارها را انجام می‌دهند. 

وی با اشاره به برنامه‌های ترویجی کتابخوانی در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: کتابخانه‌ها در طول برگزاری نمایشگاه برنامه‌های مختلف ترویجی و تبلیغی را در حوزه‌های مختلف کتاب‌وکتاب‌خوانی برگزار می‌کنند. 
 
آشتیانی افزود: اجرای برنامه‌های مناسبتی، خلاقانه و کتاب‌محور، برگزاری نشست‌‌های کتابخوان و  نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های کشور با موضوعات و مناسبت‌های مختلف از دیگر فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی خواهد بود. 

مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور‌فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این زمینه توضیح داد: از کتاب «بوی تند خردل» نوشته نجمه بن‌آرام از انتشارات سوره مهر را  همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن رونمایی خواهد شد. 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها