دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
نمایشگاه مجازی کتاب تهران به توزیع کتاب ناشران کمک می‌کند

احمد عطایی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را رویدادی موثر برای تحقق عدالت توزیع کتاب در سراسر کشور دانست و برای تحقق عدالت فرهنگی پیشنهاد داد، با شناسایی نیاز‌های فرهنگی مردم، بسته و یارانه مصرف کالا‌های فرهنگی پیش‌بینی شود.

احمد عطایی، مدیر انتشارات قدر ولایت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: به‌‌نظر می‌رسد برخی افراد در اظهار‌نظر‌های خود تلاش می‌کنند نمایشگاه مجازی را به جای نمایشگاه حقیقی و بگویند، نمایشگاه مجازی همه آرمان‌های فرهنگ کتابخوانی را محقق می‌کند؛ عده‌ای دیگر هم معتقدند نمایشگاه حقیقی باید برگزار شود و نمایشگاه مجازی را رد کردند. دسته سوم نیز هر دو الگو را مکمل هم دانستند.

عطایی گفت: به‌نظر من با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه مجازی جایگزین مناسبی برای نمایشگاه حقیقی و حفظ ارتباط بین اهال قلم و کتاب است.
 
وی با بیان این مطلب که ارتباط بین اهالی قلم را باید قدر دانست و تقویت کرد بر تامین زیرساخت‌ها برای تحقق عدالت فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: حدود 350 شهر در کشور، هنوز فروشگاه کتاب ندارند، در نتیجه قادر به بهره‌مندی از حمایت‌ها نیستند؛ علاوه‌براین مشکلات اقتصادی و افزایش قابل توجه کتاب نیز مانع شده تا دسترسی عادلانه تحقق پیدا کند؛ بنابراین باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های فرهنگی از تاسیس کتاب‌فروشی و حتی خرید کتاب که در ادوار گذشته به شدت آسیب دیده است،‌ توجه شود.
 
عطایی با بیان این مطلب که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از آنکه در تحقق عدالت فرهنگی موثر باشد در تحقق عدالت توزیع تاثیر‌گذار است، افزود: پیشنهاد می‌کنم، با شناسایی میزان نیاز هر خانواده و یا شهروند ایرانی به انواع محصولات فرهنگی از‌جمله تئاتر، موسیقی، سینما، شعر و کتاب بسته فرهنگی تعریف و مشابه یارانه هر ماه در اختیار همه مردم به‌ویژه ساکنان مناطق کمتربرخوردار قرار بگیرد که مصداق تحقق عدالت فرهنگی است.

وی گفت: به‌نظر می‌رسد از سهمیه فرهنگی، مردم استان تهران و یا دیگر مراکز استان‌ها چندین برابر دیگر مناطق استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر توزیع یارانه فرهنگی متوسط و یا حداقل آن‌را تعریف می‌شد، عدالت فرهنگی محقق می‌شد. برگزاری نمایشگاه مجازی راه حلی برای اجرای عدالت توزیع بین ناشران هستیم البته نه برای همه ناشران، بلکه ناشران قدرتمند در عرصه تبلیغات.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها