شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
هدف‌گذاری برای کشف استعدادهای ادبی و ارتقای کتابخوانی/ کتابخانه‌ای به وسعت ایران می‌سازیم

آزاده آبتین، مبتکر و مجری طرح ملی هميار کتاب همراه قلم در حاشیه جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم کشور خبر داد که با بهره‌گیری از ظرفیت بزرگ همیاران کتاب و همراهان قلم کشور و پژوهش‌های گسترده، برنامه بزرگی در جهت ارتقای سرانه مطالعه کشور، کشف و پرورش استعدادهای ادبی و آماده‌سازی چند شهر کشور جهت ورود به رقابت پایتخت کتابخوانی تدوین شده است.

آزاده آبتین در حاشیه جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت بزرگ همیاران کتاب و همراهان قلم کشور و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پژوهش‌های گسترده‌ای که در کارگروه‌های تخصصی طرح ملی همیار کتاب همراه قلم انجام شده برنامه بزرگی در جهت ارتقای سرانه مطالعه کشور، کشف و پرورش استعدادهای ادبی و آماده‌سازی چند شهر کشور جهت ورود به رقابت پایتخت کتابخوانی تدوین شده است.

مبتکر و مجری طرح ملي هميار کتاب همراه قلم با تاکید بر اینکه شهرهای تهران، شیراز، یزد، اصفهان و کرج برای حضور در رقابت پایتخت کتابخوانی جهان از طرف همیاران کتاب و همراهان قلم کشور مطرح هستند؛ افزود: باید از  ظرفیت بزرگ فرهنگی و ادبی کشور و زبان فارسی به عنوان یکی از چهار زبان کلاسیک زنده  دنیا به نحو شایسته‌ای در پیشبرد اهداف ترویج مطالعه و ارتقای فرهنگ کتابخوانی بهره گرفته شود.

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی با تعدادی از مدیران فرهنگی این شهرها انجام شده، گفت: متاسفانه همچنان توسعه فرهنگی به عنوان یک اولویت در کلان‌شهرهای کشور مطرح نیست.

دبیر انجمن نویسندگان البرز و مدیرعامل موسسه و انتشارات‌ آبتین رسانه هنر ایرانیان، نخستین برنامه طرح ملی همیار کتاب همراه قلم را تبدیل کرج به پایتخت کتابخوانی دانست و افزود: با شعار همگام با طرح ملی همیار کتاب همراه قلم، ایران را به کتابخانه و کرج را به پایتخت کتابخوانی ایران تبدیل می‌کنیم. در گام نخست درصدد ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی شهر کرج و ترویج فرهنگ مطالعه در البرز هستیم هر چند که همزمان برنامه توسعه فرهنگی و کتابخوانی در سراسر کشور به طور عام و در چند استان به طور خاص پیگیری می‌شود.


مبتکر و مجری تبدیل کرج به پایتخت کتابخوانی ایران در ادامه به تشریح اهداف جشنواره زمستانه همیاران کتاب و همراهان قلم کشور در سالن شهدای نژاد فلاح شهر کرج پرداخت و گفت: تبدیل کرج به پایتخت کتابخوانی ایران طی دو تا سه آینده از مهمترین اهداف برپایی این جشنواره فرهنگی ادبی بوده است.

آبتین، شاهنامه‌خوانی، اجرای ورزش‌های پهلوانی، اجرای آهنگ فاخر ای ایران، موسیقی سنتی، اجرای پلیکان قصه‌گو (بزرگترین عروسک قصه‌گوی ایران که از طریق طرح ملی همیار کتاب همراه قلم تولید شده)، اجرای همزمان تصویرگری و نمایش زال و سیمرغ، اجرای عمو نیما و گروه حامی و جشن رنگ و امضا را از مهمترین بخش‌های این جشنواره برشمرد و افزود: با وجود بارش برف و یخبندان در شب پیش از اجرای جشنواره، حضور و استقبال گسترده شهروندان از نکته‌های مثبت این جشنواره بود.

وی همچنین به ارسال تابلوی منقوش به دست‌های رنگی کودکان و نوجوانان همیار و امضای مسئولان به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: کتاب‌خوانی باید به یک اولویت ملی تبدیل شود و در این راستا همیاران کتاب و همراهان قلم می‌کوشند این مساله را به یک دغدغه عمومی در میان شهروندان و مسئولان تبدیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها