شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
احتمال کمبود زینک در بازار/ ضرورت توجه مسئولان وزارت صمت به ثبت سفارش‌ها

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با اشاره به اعلام وزارت صمت مبنی بر پر شدن سقف واردان این شرکت، خواستار پیش‌بینی تبصره در موارد قانونی شد، زیرا با این تصمیم امکان کمبود زینک در بازار وجود خواهد داشت.

غلامرضا شجاع‌، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تصمیم و قانون جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: طبق این قانون جدید برای واردات هر کالایی شامل اساسی یا غیرضروری معدل دو سال‌ 98 و 99 برای سقف واردات در نظر گرفته می‌شود.
 
وی افزود: در این میان هیچ فرقی بین شرکت‌های تعاونی که همه اعضای آن تولیدی هستند و یک بازرگان نمی‌گذارند و می‌گویند که اگر ثبت سفارش‌ها بیشتر از این معدل شود با درخواست جدید موافقت نمی‌کنند.
 
شجاع با بیان اینکه این قانون، اشتباه است، گفت: ما در سال‌های 98 و 99 با مشکل کرونا روبرو بودیم، خیلی از محصولات کم مصرف شد و به دنبال آن واردات کمتری به کشور داشتیم و بنظرم قانون به اصلاحات نیاز دارد.
 
وی درباره چرایی این تصمیم‌گیری به ایبنا، عنوان کرد: شاید به علت محدودیت‌ ارز، تحریم و فشار اقتصادی چنین تصمیمی گرفته شده است، اما باید بین یک بازرگان معمولی و یک شرکت تعاونی تفاوت قائل شوند تا بازار به هم نریزد.


شجاع تاکید کرد: در این میان با توجه به گرانی و کمبود زینک در کشور، از سال گذشته تعدادی از واحدهای بزرگ چاپی عضو تعاونی شده‌اند و مصرف زینک ما بیشتر شده است.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای زینک در سال 99 برای اعضای خودمان بود، گفت: ولی با افزودن شدن اعضای جدید میزان مصرف افزایش پیدا کرد و اکنون که با محدودیت واردات مواجه شدیم، بعد از یک ماه هنوز پروفرمای ما ثبت نشده است.
 
شجاع با طرح این موضوع که چنین مساله‌ای برای تعداد دیگری از بازرگانان نیز رخ داده است، عنوان کرد: چنین موضوعی موجب نگرانی برای مصرف‌کنندگان زینک در ماه‌های پایانی سال می‌شود و ممکن است نظم بازار بهم بریزد.
 
وی یادآور شد: در این میان معتقدم که دولت هنگام تصمیم‌گیری موارد قانونی تبصره‌هایی نیز در نظر بگیرد، زیرا الان 85 درصد کل مکتوبات به زینک نیاز دارند در حالی که حتی یک سانتی متر زینک در کشور ما یا کشورهای همسایه توزیع نمی‌شود.
 
شجاع با بیان اینکه الان شرکت تعاونی حدود سه هفته است که با این مشکل روبرو شده است، گفت: اگرچه اسناد و مدارک خود را شامل گردش مالی و سایر امور مالی ارائه کردیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه لیتوگرافان نامه نوشته‌اند اما هیچ کدام از این کارها سودی نداشته است و طی این سه هفته هنوز موفق نشده‌ایم که پروفرمای خود را ثبت سفارش کنیم.
 
وی همچنین با طرح این موضوع که ما برای توزیع زینک در میان اعضا سهمیه‌بندی کرده‌ایم تا هم از گرانی بازار جلوگیری کنیم و هم اینکه انبارها خالی نشود، افزود: از برخی واردکنندگان داخلی نیز طی  این مدت خرید کرده‌ایم تا بتوانیم نیاز اعضا را تامین کنیم، در این زمینه شرکت تعاونی به صورت به روز در حد توان خود به نیاز اعضا پاسخ می‌دهد.
 
شجاع با بیان اینکه ما بیش از 20 سایز زینک مختلف داریم، ادامه داد: ناشران حدود سه سایز مصرف دارند و بقیه سایزهای آن برای مطبوعات و کارخانه‌های تجاری و بسته‌بندی هستند، اما معتقدم که در این میان تهیه و تامین زینک مناسب برای ناشران ضروری است، زیرا آن‌ها نمی‌توانند زینک درجه دو و سه خریداری کنند و باید از بهترین زینک را بخرند؛ چون می‌خواهد چندین بار از آن استفاده کنند.
 
به گفته وی، اکنون ناشران حرفه‌ای زیادی عضو شرکت تعاونی هستند و زینک خود را از این مجموعه تامین می‌کنند. شجاع افزود: در این زمینه با توجه به اینکه نرخ ارز در ماه‌های گذشته رشد داشته و قدرت خرید تعاونی کاهش داشته است، توانسته‌ایم از بانک‌ها تسهیلات خوب و مناسبی برای واردات زینک دریافت کنیم.
 
شجاع در پایان عنوان کرد: البته الان به میزان کافی زینک در تعاونی موجود است، همچنین یک محموله زینک نیز اکنون در بندر جبل‌الطارق است که هفته آینده به بندرعباس می‌رسد و دو هفته دیگر در تهران است و یک محموله دیگر نیز سفارش داده‌ایم تا برای ما آماده‌سازی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها