پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کتاب «فوتبال و سینما» در بوشهر رونمایی شد

جدیدترین کتاب حمید موذنی، نویسنده، جامعه‌پژوه و روزنامه‌نگار بوشهری با عنوان «فوتبال و سینما (پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرنیته)» در آیینی شامگاه چهارشنبه (29 دی‌ماه) در بوشهر رونمایی شد.

نویسنده کتاب «فوتبال و سینما» در حاشیه این آیین به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتاب با نگاهی تحلیلی و گفتمان‌محور در دو فصل با عناوین «مطالعات فرهنگی در باب فوتبال» و «مطالعات فرهنگی در باب سینما» در 142 صفحه به همت نشر پاتیزه بوشهر منتشر شده‌است.

حمید موذنی در خصوص انتخاب این دو حوزه برای خلق این کتاب توضیح داد: «فوتبال» و «سینما» به‌مثابه‌ی دو عنصر معناساز در جهان معاصر، هر کدام اسطوره‌های خود را به همراهی و همزیستی با سوژه‌ی انسانی فراخوانده‌اند؛ گویا که «اسفندیار» (رویین‌تن شرقی) چشمان خود را و «آشیل» (رویین‌تن غربی) پاشنه‌های خود را با دیکدیگر معاوضه کرده‌اند.

وی افزود: با این تعویض، اسطوره‌های شرق و غرب، از نقاط ضعف و محدودیت‌های خویش رهایی یافته و رویین‌تنی خود را به کمال رسانده و سپس آن را در اختیار انسان مدرن گذاشته‌اند تا با مفصل‌بندی بین این دو عنصر معناساز، جهان خویش را تعریف و تفسیر کنند و نقصان، فقدان و ناکارآمدی جهان سنت را در جهان مدرن به تکامل بکشانند.

این نویسنده و جامعه‌پژوه بوشهری تصریح کرد: در حقیقت دو اسطوره «فوتبال» و «سینما» در شبکه‌ی معانی و مفاهیم در جهان مدرن، ضعف پاشنه‌ها و بینایی چشمان را با معاوضه به قدرت تبدیل کرده تا هژمونی نشانه‌های خود را بر زندگی و زیست سوژه‌ها اعمال کنند.

موذنی با بیان اینکه این کتاب در دو فصل اول و دوم به‌صورت‌بندی گفتمانی این فضای معناساز در مدرنیته پرداخته است، گفت: در بخش ضمیمه نیز به مطالعات فرهنگی در باب بافتار ایران مدرن می‌پردازد و نگاه خیره‌ی خود را به سوی نقصان معنا در جهان ایرانی معطوف می‌دارد تا «چشم اسفندیار» (گریز از آزادی) و «پاشنه‌ی آشیل» (تجددهراسی) مدرنیته را در فرهنگ ایرانی جست‌وجو کند.

این روزنامه‌نگار در پایان یادآور شد: «فوتبال و سینما (پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرنیته)» به‌طور خلاصه با ساختاری منظومه‌ای و بریکولاژگونه به تفسیر نشانه‌های معناساز در کنش‌های اجتماعی و فرهنگی در متن فوتبال و سینما در جهان می‌پردازد و سپس با نگرشی جهانی- محلی به ضعف حس بینایی در جهان معناها و نشانه‌های فرهنگ ایرانی پرداخته می‌شود.

یادآوری می‌شود، «فوتبال و سینما (پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرنیته)» نوشته حمید موذنی زمستان 1400 به همت نشر «پاتیزه» راهی بازار کتاب شده است. همچنین از این نویسنده، روزنامه‌نگار و جامعه‌پژوه بوشهری در سال جاری کتاب «تاریخ فوتبال بوشهر» به همت نشر شروع نیز منتشر شده است.

کتاب‌های «بازنگری انتقادی»، «تاریخ سینمای بوشهر»، «سینما در بوشهر»، «تاریخ عکاسی در بوشهر»، «فوتبال و سینما»، «پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرن» و مجموعه عکس «لنگرگاه همیشگی‌ام بوشهر» از دیگر آثار حمید موذنی است که در سال‌های گذشته روانه بازار کتاب شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها