دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
باید از ورود آثار کتاب‌سازی شده به نمایشگاه مجازی جلوگیری شود

به گفته حسن شاطریان، نمایشگاه مجازی کتاب مانع ورود کتاب‌های قاچاق غیرقانونی به چرخه فروش شده است اما باید جلوی ورود آثار کتاب‌سازی شده به نمایشگاه هم گرفته شود.

حسن شاطریان، مدیر نشر بیدگل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه امروز الگوی خرید بسیاری از کالا از جمله کتاب تغییر کرده است، گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا و گسترش نقش فضای مجازی در خرید و فروش کالاها، کتاب نیز به این حوزه وارد شده است و نمایشگاه مجازی کتاب نیز به این بخش کمک زیادی کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نمایشگاه مجازی کتاب توانست موفق باشد و استقبال مخاطبان نیز گواه این مدعا است و بنظرم حرکتی است که باید ادامه داشته باشد.

شاطریان با بیان اینکه نمایشگاه مجازی مانع ورود کتاب‌‌های قاچاق و غیرقانونی به چرخه فروش شده است، عنوان کرد: اما مساله اینجا است که باید از ورود آثاری که کتاب‌سازی شده‌اند و از روی کتاب‌های پرفروش کپی شده‌اند به نمایشگاه جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: این کتاب‌ها نظم بازار نشر را بر هم می‌زنند و باید شرایطی پیش‌بینی شود که کتاب‌هایی از این دست در نمایشگاه ارائه نشود و ضابطه‌مند باشد.

شاطریان با طرح این موضوع که بسیاری از این آثار بازار نشر را زیر سوال می‌برند، گفت: نباید اعتماد مردم را از بازار کتاب سلب کرد و همه تلاش ما طی این سال‌ها در این بوده است که آثار غیرقانونی و قاچاق و کتاب‌سازی شده را به مردم معرفی کنیم تا به سراغ چنین کتاب‌هایی نروند.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب نمی‌تواند به شکل کامل جایگزین نمایشگاه فیزیکی شود، عنوان کرد: بسیاری از مردم وقتی به نمایشگاه فیزیکی می‌آیند غیر از خرید کتاب به عنوان سرگرمی هم به آن نگاه می‌کنند اما نمایشگاه مجازی تنها فرصتی برای جستجو و خرید کتاب به مخاطب می‌دهد.

شاطریان در پایان پررنگ بودن جنبه نمایشگاهی و فروشگاهی این رویداد فرهنگی را از ویژگی‌های آن دانست و افزود: برنامه‌ریزان فرهنگی می‌توانند زمینه‌ای پیش‌بینی کنند که در آینده هر دو نمایشگاه فیزیکی و مجازی در کنار همدیگر برگزار شود و مخاطب به تناسب نیازشان از هر نمایشگاه بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها