سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
عبدالقادر بلوچ؛ از تلاش برای توسعه کتابخوانی تا کسب عنوان مروج برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی

عبدالقادربلوچ، مروج کتاب‌خوان برتر جشنواره کتاب سال دانشجویی امسال گفت: ترویج فعالیت‌های کتابخوانی باعث ایجاد کتابخانه «لیلا مهر» در روستا شد. این روستا به زودی صاحب دبیرستان دخترانه می‌شود.

عبدالقادربلوچ، مروج برتر کتابخوان جشنواره کتاب سال دانشجویی در سال جاری، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان اینکه بعد از تاسیس کتابخانه و دیدار با مسئولان شهرستان چابهار، ساخت دبیرستان دوره اول متوسطه آغاز شد، اظهار کرد: این دبیرستان تاکنون 70 درصد پیشرفته فیزیکی داشته و قرار است به زودی افتتاح شود. این دبیرستان دارای بخش‌های کتابخانه و آزمایشگاه خواهد بود و توسط موسسه خیریه مهبان و سازمان آزاد منطقه شهرستان چابهار در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه روستای وشنام دری یک روستای دوستدار کتاب است که با فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی در کشور شناخته شده، افزود: دبستان «مهر‌ مادری» اکنون به‌صورت موقت و به صورت گردشی در دو مقطع دبستان و دبیرستان دایر است. 

 
بلوچ با بیان اینکه بعد از ترویج فعالیت‌های کتابخوانی و ایجاد کتابخانه در روستای وشنام دری، کودکان و نوجوانان خودشان مطالبه‌گر شدند، عنوان کرد: بعد از تاسیس کتابخانه و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و  ترویجی در روستای وشنام دری، مسئولان آموزش و پرورش و همچنین مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرستان چابهار را به این روستا دعوت کردیم و از کمبودها گفتیم. بعد از این اتفاق، خانواده‌ها به فرزندان دختر خود اجازه تحصیل دادند.

وی در این زمینه عنوان کرد: روستای وشنام دری یک‌سال به‌عنوان نامزد جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و سال گذشته در هفتیمن دوره روستاهای دوستدار کتاب به‌عنوان روستای برگزیده شناخته شد. مجموعه این فعالیت‌ها فرهنگی با همراهی خیران، باعث شد یک کتابخانه خیر‌ساز و یک دبیرستان دوره اول متوسطه در این روستا تاسیس شود.

 بلوچ تاکید کرد: من فعالیت‌های کتابخوانی خود را با شش جلد کتاب در روستای وشنام دری آغاز کردم. کودکان و نوجوانان روستای وشنام دری هیچ آشنایی با کتاب غیر‌درسی و داستانی نداشتند اما بعد از شروع فعالیت کتابخوانی در روستا کودکان و نوجونان خودشان مطالبه‌گر شدند و همین مساله باعث شد بعد از معرفی روستا به‌عنوان دوست‌دار کتاب، فعالیت‌های فرهنگی در این روستا رشد پیدا کند. 

این مروج برتر کتابخوانی درباره مشخصات روستا گفت: روستای وشنام دری مرکز دهستان وشنام دری است و 1000 نفر جمعیت دارد. اکنون 200 خانوار در این روستا زندگی‌ می‌کنند. دهستان وشنام دری 27 روستا دارد که مرکزش وشنام دری است.
 
بلوچ با بیان‌ اینکه مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و کتاب‌خوانی که در روستای وشنام دری انجام دادم، باعث انتخاب من به‌عنوان مروج برتر کتابخوانی در جشنواره امسال کتاب سال دانشجویی شد، گفت: من فعالیت‌هایم را زمانی آغاز کردم که کودکان و نوجونان این منطقه هیچ آشنایی با کتاب‌‌های غیردرسی و داستانی نداشتند، به همین دلیل ترک تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان زیاد بود.
 
وی تاکید کرد: تاثیر فعالیت‌های کتابخوانی باعث شد، ترک تحصیل در این روستا کم و دبیرستان و کتابخانه در روستای وشنام دری ایجاد شود. فعالیت کتابخانه روستای وشنام دری ابتدا در ساختمان قدیمی مخابرات روستا آغاز شد؛ اتاق کوچکی که تجهیزات مخابراتی در آن قرار داشت تا افراد بتوانند با اقوام و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند. با آمدن تلفن همراه اتاق ساختمان مخابرات بدون استفاده ماند و با خالی‌شدن تجهیزات، از آن‌جا به عنوان کتابخانه استفاده شد.

 
بلوچ با بیان اینکه کتابخانه اولیه روستا با رنگ‌آمیزی و تهیه یک فرش و شش جلد کتاب در اتاق مخابرات روستا فعالیت‌هایش را آغاز کرد، عنوان کرد: کتابخانه روستا در اتاق قدیمی ساختمان مخابرات باعث شد کتابخوانی دراین روستا رشد کند. فعالیت‌های کتابخوانی روستای وشنام دری در دوران کرونا  هم تعطیل نشد.

این مروج برتر دراین‌باره افزود: کتابخانه قدیمی روستا با تجهیزاتی که با کمک خیران برای آن‌جا فراهم شده بود، باعث شد کودکان و‌نوجوانان در این دوران با برگزاری کارگاه‌های آنلاین کتابخوانی با نویسندگان مطرح کشور ارتباط برقرار کنند. ارتباط آنلاین با نویسندگان در همه جای کشور یکی از فرصت‌های کرونا بود که تهدید این بیماری این امکان را برای ما فراهم کرد.
 
وی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که من انجام دادم، آشنایی کودکان و نوجوانان منطقه با  کتاب‌های محیط زیست بود. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که من به‌عنوان مروج کتاب‌‌خوانی انجام می‌دهم، اهدای کتاب‌‌های مازاد به روستاهای اطراف است تا آن‌ها هم بتوانند کتابخانه روستای خود را شکل بدهند.

 
 بلوچ درباره تاسیس کتابخانه عمومی لیلا مهر در روستای وشنام دری گفت: خانواده فتحی یک خانواده خیر شمالی و از اعضای خیران کتابخانه‌ساز روستا بودند و کار بزرگی را با تاسیس کتابخانه در روستای وشنام دری انجام داد. این خانواده خیر کتابخانه‌ساز، کتابخانه روستای وشنام دری را تاسیس کرد. کتابخانه لیلامهر در هفته کتاب امسال با 2000 جلد کتاب افتتاح شد؛ کتابخانه‌ای که دارای بخش‌های کودک و نوجوان مخزن کتاب، سالن مطالعه و اتاق کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط