شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
نمایشگاه مجازی کتاب در مصرف بودجه‌ها صرفه‌جویی کرد

مدیر انتشارات صابرین معتقد است؛ نمایشگاه مجازی در کنار شبکه عرضه فیزیکی کتاب می‌تواند به فروش بیشتر ناشران کمک کند، زیرا توانسته است در مصرف بودجه‌‌ها صرفه‌جویی داشت.

محمدرضا توکل‌ صدیق، مدیر انتشارات صابرین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: این نمایشگاه اگرچه برای دوره‌های آتی با اصلاحاتی همراه باشد اما می‌تواند در مصرف بودجه‌ها صرفه‌جویی کند و دسترسی مردم به کتاب‌های مورد نیازشان را راحت‌تر کند.
 
وی افزود: در نمایشگاه فیزیکی سالانه هزینه زیادی برای آماده‌سازی و تجهیز مصلا شامل برق، اینترنت و تلفن صرف می‌شود که بودجه آن اگر به بخش‌های نیازمند به حمایت در حوزه فرهنگ تزریق شود اثرات بهتری دارد.
 
توکل با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران موافق نیستم، گفت: در کنار آن نمایشگاه مجازی حسن‌هایی به همراه دارد که زمینه جستجوی کتاب و خریداری کتاب به صورت آنلاین را به آسانی برای مخاطبان فراهم کرده است و می‌تواند از بسیاری هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.
 
وی با بیان اینکه نرم‌افزار و بستر نمایشگاه نیز در حوزه مجازی اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: این نرم‌افزار باید برای دسترسی مخاطبانی از هر سن و گروهی آسان باشد، از سوی دیگر یکسری امکانات هم به ناشران بدهد تا بتوانند خدمات بهتری به مخاطبان ارائه دهند.
 
توکل یادآور شد: امیدواریم این نمایشگاه نسبت به سال گذشته بتواند خدمات بهتری به مخاطبان ارائه بدهد و در سال‌های آینده جای خود را در میان مخاطبان بیشتر باز کند.
 
وی با طرح این موضوع که نمایشگاه مجازی در کنار شبکه عرضه فیزیکی کتاب می‌تواند به فروش بیشتر ناشران کمک کند، ادامه داد: اما محدودیت‌هایی در فروش کتاب فضای مجازی وجود دارد، به عنوان مثال برای برخی کتاب‌های کودک ناشر باید به اندازه قیمت پشت جلد برای تهیه و آماده‌سازی پکیج‌‌های ارسال کتاب هزینه کند.
 
به گفته توکل،‌ در این زمینه می‌توان ترفندهایی پیش‌بینی کرد که به عنوان مثال حداقل خرید 50 هزار تومان از یک ناشر باشد، تا ارسال کتاب برای ناشران به صرفه شود و اگر اینکار انجام شود قطعا ناشران استقبال بیشتری از نمایشگاه خواهند داشت و تداوم نمایشگاه تضمین می‌شود.
 
وی همچنین با بیان اینکه نمایشگاه یک فروشگاه آنلاین با طبقه‌بندی ناشران مختلف است که کتاب‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، گفت: عموما کار نمایشگاه این است که ناشر نقش فعالی در ارتباط با مخاطبان خود شامل نویسندگان، همکاران و مردم دارد و کارگاه‌ها و نشست‌های آموزشی در کنار آن برگزار شود.
 
توکل تاکید کرد: البته نمایشگاه مجازی کتاب تهران،‌ نخستین تجربه‌های خود را پشت سر می‌گذارد و نمی‌توان از یک رویداد تازه انتظار زیادی داشت اما در همین حد توانسته است موفق باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها