سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مدیران فرهنگی کم‌تجربه نیاز به گروه مشاوران دارند

اکبر صحرایی، نویسنده شیرازیِ فعال در حوزه ادبیات پایداری و برگزیده یک جایزه ادبی جلال آل‌احمد و سه دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، معتقد است: باید در کنار مدیران فرهنگی که ممکن است تجربه‌ای نداشته باشند، مشاورانی گمارد که کارکُشته و پیشکسوت حوزه فرهنگ و هنر باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، نویسنده کتاب «حافظ هفت» که برنده جایزه کتاب سال جلال آل‌احمد است، پیرامون انتخاب‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر در کشور روی داده، عنوان می‌کند: ناچاریم فعلا امیدوار باشیم؛ ظاهرا در تغییرات جوان هستند و به نظر می‌آید از متخصصان فرهنگی و هنری استفاده شود، بهتر است زیرا تفکر جدید با نیروی جوانی شکل می‌گیرد، اگرکه درست هدایت شود.
 
صحرایی درباره تحولات مدیریتی حوزه فرهنگ در استان فارس هم بر این باور است: به کلیت انتخاب متولیان فرهنگی استان باید امیدوار باشیم اما در عین حال نیاز به مشاوره‌هایی دارند.
 
این نویسنده پرکار حوزه فرهنگ و هنر را نیازمند نگاه فراجناحی می‌داند و می‌افزاید: در کنار مدیران جوان باید شورایی وجود داشته باشد که به آنان مشاوره دهند. در دیدار با رییس حوزه هنری کشور پیشنهاد کردم دوستانی که جوان هستند، مشاورانی از میان پیشکسوتان و متخصصان این حوزه داشته باشند.
 
صحرایی همچنین از شکل‌گیری جایزه کتاب سال استان فارس هم تمجید کرده و می‌گوید: دوره نخست این جایزه ادبی خوب پیش رفت و کار آن نباید تعطیل شود.
 
روایت صحرایی از دوره قوام تا شیوع کرونا در 20 داستان جدید
او پیرامون فعالیت‌هایش در زمینه نویسندگی، عنوان می‌کند: در ابتدای سال جاری با توجه به انتشار کتاب ارزشمند «شیراز؛ یک شهر، سی و یک داستان» که توسط محمد کشاورز گردآوری شد، به سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شیراز پیشنهاد شد که یک مجموعه داستان در رابطه با فرهنگ این شهر ارایه کنم که مجموعه‌ای ظرف 6 ماه با عنوان «گهواره دید (دیو)» آماده چاپ شد.
 
به گفته صحرایی، در این مجموعه 20 داستان کوتاه که از دوره قوام در باغ ملی شیراز آغاز می‌شود، تا نهایتا دوره کنونی که پیرامون کرونا است، وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه مجموعه یادشده شامل 4 دفتر است، ادامه می‌دهد: دفتر اول به داستان‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شیراز اختصاص دارد، شماری داستان هم در دفتر دوم است که به مقطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد، سپس به دوران دفاع‌مقدس می‌رسیم که دفتر سوم را شامل می‌شود و در نهایت دفتر چهارم این مجموعه به سال 1400 می‌پیوندد که پیرامون شیوع کرونا است.
 
این نویسنده شیرازی با اشاره به اینکه کتاب «گهواره دید (دیو)» 200 صفحه است و در مراحل نهایی انتشار و طراحی ماکت قرار دارد، می‌افزاید: این کتاب را ابتدا قرار بود یک ناشر شیرازی به چاپ برساند، اما به خاطر نبود سیستم توزیع و پخش کتاب در شیراز ترجیح دادم آن را به انتشاراتی در تهران بسپارم.
 
وی با تصریح اینکه کتاب «گهواره دید (دیو)» با محوریت فضای بومی شیراز و استان فارس است، می‌گوید: در نوشتن این کتاب با رویکرد جدیدی به شهر و شیراز نگریسته شده است.
 
داستان «گنج جنگ» چیست؟
صحرایی از دیگر اثری که در دست نوشتن دارد هم نام برده و می‌گوید: زندگی‌نوشت شهید عبدالرسول استوار محمودآبادی از کارهای تازه‌ای است که پژوهش و مصاحبه‌های آن را آغاز کرده‌ام.
 
او با بیان اینکه از سال 1359 با این شهید آشنا بوده و در دوران جنگ تحمیلی با او هم‌رزم بوده است، می‌افزاید: این کتاب حاوی زندگی‌نامه شهید استوار محمودی است که مراحل پژوهش و مصاحبه آن را در حال انجام دارم.
 
صحرایی با بیان اینکه کتاب یادشده به مراحل زیست شهید از پیش از انقلاب اسلامی آغاز و در بحبوحه انقلاب اسلامی، جنگ 8 ساله، دوران پس از پایان جنگ و مدافعان حرم را شامل می‌شود، می‌افزاید: نام موقت کتاب را «استوار» قرار داده‌ام، اما شاید تا پایان یافتن مراحل نگارش آن را تغییر دهم زیرا در نام‌گذاری دو دل هستم. «گنج جنگ» را هم در نظر دارم که اشاره‌ای به گنجینه‌های دفاع‌مقدس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها