چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
داستان‌های کلاسیک جهان بهترین گزینه پیشنهادی برای نوجوانان است

حبیب یوسف‌زاده، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان به نوجوانان و جوانان پیشنهاد می‌دهد که از فرصت دومین نمایشگاه مجازی کتاب برای تهیه و مطالعه داستان‌های کلاسیک از نویسندگان مشهور جهان استفاده کنند.

این نویسنده و مترجم پرکار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: از جمله بهترین داستان‌های حوزه ادبیات کلاسیک می‌توان به آثار تولستوی اشاره کرد که از میان آنها «رستاخیز» دارای ظرافت‌های ادبی و درون‌مایه ممتازتری است. به نوجوانان و جوانان علاقه‌‌مند به ادبیات کلاسیک پیشنهاد می‌‌کنم رمان «رستاخیز» با ترجمه محمد مجلسی از انتشارات دنیای نو را مطالعه کنند. رستاخیز حاصل زندگی و به عبارتی زندگینامه‌ تولستوی است که داستان شیرین و دلنشینی دارد.

یوسف زاده همچنین از کتاب «شهر موسیقیدان‌های سفید» نوشته بختیار علی با ترجمه رضا کریم مجاور از نشر مروارید به عنوان انتخابی مفید برای مطالعه یاد کرد و گفت: این داستان، ماجرای جمعی از موسیقی‌دانان کُرد است که در شهرهای مختلف کردستان عراق، برای زنده نگه داشتن هنر و موسیقی کُردی سفر می‌کنند و به اجرای موسیقی می‌پردازند، این در حالی است که نظام دیکتاتوری صدام حسین، تلاش می‌کند تا با آنها مقابله کند.

وی کتاب‌های «بارون درخت‌نشین» نوشته ایتالو کالوینو با ترجمه مهدی سحابی از نشر نگاه و نیز رمان‌های «بی‌خانمان» و «باخانمان» نوشته هکتور مالو را آثاری باارزش برای مطالعه دانست و افزود: کتاب «بی‌خانمان» با ترجمه خودم از سوی نشر افق عرضه شده و «باخانمان» نیز با ترجمه محمد قاضی است که از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده است.

یوسف‌زاده همچنین به نوجوانان پیشنهاد داد که «سفرهای گالیور» را برای پرورش قوه تخیل خود مطالعه کنند. کتاب‌های یاستین گوردر به‌ویژه «دنیای سوفی» نیز گزینه مناسبی هستند.

وی تاکید دارد که متاسفانه کتاب‌های باارزش ادبیات کلاسیک جهان به طور کارآمد و در شان آنها معرفی نمی‌شوند و با سیل تالیف و ترجمه آثار بی‌کیفیت مواجه شده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها