یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
در همه‌گیری کرونا نمایشگاه مجازی کتاب به ناشران کمک می‌کند

جهانگیری با تاکید بر مشکلات شدید همه‌گیری بیماری کووید 19 در سال گذشته و شرایط سخت بازار، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را به عنوان کمکی برای ادامه فعالیت ناشرها اعلام کرد.

شهرام جهانگیری، مدیرانتشارات چترنگ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به تجربه خوب ناشران از نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب که سال گذشته برگزار شد، گفت: با وجود برخی مشکلات نرم‌افزاری که در روزهای ابتدایی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، شاهد آن بودیم. شرکت در این نمایشگاه تجربه خوبی بود، زیرا بسیاری از مردم در شهرها و روستاهای دور از مرکز که به کتاب‌های جدید دسترسی نداشتند، توانستند منبعی برای تامین کتاب پیدا کنند. امیدوارم امسال بتوانیم نمایشگاه بهتری داشته‌باشیم.

این ناشر با یادآوری اینکه نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران پس از شرایط سخت همه‌گیری بیماری کووید19 و لغو نمایشگاه حضوری کتاب برگزار شده‌بود، بیان کرد: مشکل همه‌گیری در سال گذشته بسیار شدید بود، به همین دلیل بازار شرایط سختی داشت، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب توانست به ناشران کمک زیادی بکند. فقط پست مشکلاتی در هماهنگی و دریافت کتاب از ناشران داشت که امیدوارم این مشکلات حل شده‌باشد.

مخاطب می‌توانست با جست‌وجوی کتاب در سایت نمایشگاه آن را پیدا کند
به گفته جهانگیری شکل نرم‌افزاری نمایشگاه مجازی کتاب خوب بود، اما در زیرساخت‌های آن مشکل‌هایی وجود داشت. او ادامه داد: مخاطب می‌توانست با جست‌وجوی کتاب در سایت نمایشگاه آن را پیدا کند، راضی به همین ساختار هستیم، اما سرعت این سایت باید افزایش پیدا کند تا زمانی که تعداد کاربران زیادی از آن استفاه می‌کنند، هنگ نکند.

او درباره یکی از مسائلی که در نمایشگاه سال گذشته موجب مشکلاتی برای ناشران شده‌بود، توضیح داد: سال گذشته پست برای کتاب‌هایی که از ناشران می‌گرفت، رسید کلی می‌داد. این در حالی است که برخی از کتاب‌ها گم شد و ناشر مجبور بود کتاب‌ها را دوباره بفرستد، زیرا افراد می‌گفتند که کتاب به دستشان نرسیده و رسیدی نداشتیم تا مشخص شود کتاب را به کدام شهر یا روستا فرستادند.

مدیر انتشارات چترنگ با بیان اینکه مشکل ارائه رسید کلی از طرف پست در نمایشگاه مجازی استانی اصفهان رفع شده‌بود، ادامه داد: در اصفهان حجم کار کمتر بود و امکان ارائه رسید تکی وجود داشت. خبر ندارم در نمایشگاه کتاب تهران که تعداد سفارش‌های پست بسیار بالاتر است، می‌توانند همین کار را انجام بدهند یا خیر.

به گفته جهانگیری این مساله باعث اعتراض بسیاری از مخاطب‌ها به ناشرها و از بین رفتن اعتماد میان آن‌ها شد، در حالی که مسئول رسیدگی به آن شرکت پست بوده‌است.

نمی‌توانم درباره میزان فروش نمایشگاه پیش‌بینی کنم
این ناشر با اعلام اینکه در این روزها هنوز کتاب با کاغذ بندی 500 هزار تومان چاپ می‌شود و کتاب‌هایی که برای نمایشگاه حضوری اردیبهشت ماه تهیه می‌شوند، قیمت بالاتری خواهندداشت، توضیح داد: این روزها کاغذ بندی 700 هزار تومان است، به همین دلیل باز هم شاهد افزایش قیمت کتاب خواهیم‌بود. این درحالی است که برخی از ناشرها توانستند از کاغذ دولتی استفاده کنند و برخی از ناشرهای متوسط -از نظر تعداد چاپ و نه کیفیت آثاری که چاپ می‌کنند- نتوانستند کاغذ دریافت کنند؛ در نتیجه نتوانستند عنوان‌های جدیدی چاپ یا تجدید چاپ کنند.

جهانگیری با اشاره به گرانی کتاب، درباره میزان استقبال از نمایشگاه دوم افزود: تا زمانی که نمایشگاه برگزار نشود، نمی‌توانم درباره میزان فروش پیش‌بینی داشته‌باشم. افزایش قیمت شدید داشتیم و ممکن است با ریزش مخاطب مواجه باشیم، همانطور که در کتاب‌فروشی‌ها این اتفاق افتاده‌است و مخاطب فقط کتابی را که خیلی نیاز دارد تهیه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط