سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
تبلیغات درست و به‌موقع در جذب مخاطب نمایشگاه مجازی کتاب موثر است

به گفته محمد عزیزی اگر صداوسیما، رسانه‌های رسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد تبلیغات درست و به‌موقع برای نمایشگاه مجازی انجام بدهند و بن‌هایی برای خرید به مردم اعطا شود، می‌توان شاهد افزایش خرید از نمایشگاه بود.

محمد عزیزی، مدیرنشر روزگار، نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با تاکید بر اینکه تامین کتاب و ایجاد امکان کتابخوانی برای مردم به اندازه تامین نان و معیشت آن‌ها اهمیت دارد، گفت: کتابخوانی برای سلامت جامعه ضروری است. کودکان باید بتوانند کتاب بخرند؛ البته منظور کتاب درسی و شبه درسی نیست. مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب می‌توانند تسهیلات تشویقی مانند بن‌هایی برای خرید کتاب را برای مردم افزایش دهند؛ زیرا در این شرایط مردم می‌توانند با گرانی که در حوزه کتاب وجود دارد، خرید کنند.

این ناشر با اشاره بر افزایش قیمت کتابی که با کاغذِ بندی 700 هزار تومان چاپ شده‌است، گفت: شرایط ناشران، شرایط بدی است؛ زیرا عمدتا بیش از یک سال می‌شود که نتوانسته‌اند کاغذ دولتی دریافت کنند. این در شرایطی است که ناشران مستقل احتیاج بیشتری به حمایت دارند.

به گفته عزیزی، صداوسیما می‌تواند برای تبلیغ نمایشگاه مجازی کتاب اقدامات تاثیرگذاری در سطح جامعه انجام بدهد. او بیان کرد: اگر صداوسیما، رسانه‌های رسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد تبلیغات درست و به‌موقعی برای نمایشگاه مجازی انجام بدهند، می‌توانند تاثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته‌باشند. این تبلیغات باید به کرات قبل از برگزاری نمایشگاه انجام و درباره این رویداد اطلاع‌رسانی شود. این‌ها اقداماتی است که اگر مسئولان می‌خواهند مردم، نمایشگاه را ببینند، متوجه آن شوند و در آن حضور پیدا کنند، باید انجام شود.

او افزود: امیدوارم امسال ناشران مشکلی با اداره پست نداشته‌باشند و مذاکرات و توافقات لازم میان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکت پست انجام شده‌باشد.

ناشران و نویسندگان با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند
عزیزی بر لزوم ایجاد فرصت‌های گفت‌وگوهای کوتاه با نویسندگان، شاعرها، مترجم‌ها، ناشران و... در مدت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد و ادامه داد: دراین مدت فعال‌های حوزه نشر باید بتوانند حرف‌های خود را بزنند و شنوندگان هم از آن استفاده کنند. این اتفاق می‌تواند در پنل نمایشگاه ممکن باشد، یا رسانه‌های مختلف با گروه‌های فعال مصاحبه کنند و همچنین صداوسیما می‌تواند ساعت‌هایی را به این مهم اختصاص دهد.

به گفته مدیر انتشارات روزگار ناشرها باید بتوانند با مردم و مطبوعات ارتباط داشته‌باشند. او بیان کرد: حتی اگر کارهای زیادی داشته‌باشم، برای صحبت با رسانه‌ها زمان می‌گذارم؛ زیرا فرهنگ و ادبیات این کشور باید حفظ شود. همچنین از همکاران خواهش می‌کنم اگر توانستند کاغذ دولتی دریافت کنند، سکوت نکنند و درباره این مساله صحبت کنند. دیگر ناشرانی که نتوانستند کاغذ دریافت کنند هم باید درباره مشکلاتشان بگویند. آن‌هایی که کاغذ دولتی را میان ناشران توزیع می‌کنند، باید عدالت را میان ناشران رعایت کنند. ما دنبال حل مشکلات هستیم و تا مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

این پژوهشگر با بیان نتایج کاهش تعداد ناشران در کشور و درنتیجه کاهش کتابخوانی گفت: باید اقداماتی انجام شود تا ناشران مجبور به تعطیلی نباشند؛ در غیر این‌صورت، جرم و جنایت در جامعه افزایش پیدا می‌کند. بی‌توجهی به کتاب، صرفه‌جویی نیست. جامعه بدون کتاب، مطالعه و تفکر، با آسیب‌های فراوانی مواجه خواهدبود و این، ضررهای بیشتری برای دولت خواهد داشت؛ زیرا در نبود کتاب باید کلانتری‌ها، دادگاه‌ها و زندان‌ها افزایش پیداکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط