شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
عدالت فرهنگی در سایه نمایشگاه مجازی کتاب محقق می‌شود

به گفته مدیر انتشارات افراز، در سایه نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدالت فرهنگی برای مردم به خوبی محقق می‌شود؛ بهطوری که ناشران سراسر کشور می‌توانند تازه‌های نشر خود را در اختیار جمع گسترده‌ای از مخاطبان قرار دهند و مردم نیز با آثار جدید ناشران آشنا شوند.

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: با توجه به شرایطی که طی دو سال اخیر به دلیل کووید 19 و شیوع گسترده آن داشتیم، نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته برگزار و با استقبال خوبی از این تجربه نوپا شد.
 
وی ادامه داد: استمرار برگزاری این نمایشگاه برای امسال نیز فکر خوبی بود، زیرا بخش عمده کتاب‌های ناشر به تمام شهرهای ایران و کتابفروشی‌ها یا حتی کتابخانه‌ها نمی‌رود و بیشتر کتاب‌های پرفروش و معروف در ویترین کتابفروشی‌‌ها قرار دارد.
 
کیان‌افراز با بیان اینکه اغلب از کتاب‌های عمومی و رمان در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود، عنوان کرد: می‌توان گفت که از آثار تالیفی همچنین ترجمه‌هایی از نویسندگانی که کمتر شناخته شده‌اند را خیلی کمتر در کتابفروشی سایر شهرها و استان‌ها می‌بینیم که این مساله یک دغدغه جدی برای ناشران است.
 
وی تاکید کرد: در این میان نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی در اختیار ناشران سراسر کشور قرار می‌دهد تا تازه‌های نشر خود را در اختیار جمع گسترده‌ای از مخاطبان قرار دهند و مردم نیز با آثار جدید ناشران آشنا شوند.
 
کیان‌افراز با بیان اینکه در سایه نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدالت فرهنگی برای مردم به خوبی محقق می‌شود، گفت: همانطور که گفتم به دلیل محدودیت فضای کتابفروشی‌ها بسیاری از کتاب‌ها حتی وارد سیستم توزیع نمی‌شوند و بنظرم نمایشگاه مجازی فرصت برابری به مخاطبان سراسر کشور می‌دهد که دسترسی یکسان به تازه‌های بازار کتاب داشته باشند.
 
وی همچنین به پیش‌بینی امکان خرید تلفنی کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و افزود: این اقدام، فکر خیلی خوبی بود زیرا ممکن است که همه کاربران امکان استفاده از اینترنت را نداشته باشند یا ثبت‌نام و استفاده از نمایشگاه برایشان سخت باشد و سفارش تلفنی فرصتی است که به این مخاطبان داده می‌شود.
 
کیان‌افراز در ادامه با تاکید بر اینکه بحث عدالت باید برای کتابفروشان نیز رعایت شود، تاکید کرد: در این زمینه برنامه‌ریزان فرهنگی باید طرح و راهکاری ارائه دهند تا کتابفروشی‌ها از اجرای چنین طرح‌هایی طی ماه‌های دیگر سال آسیب نبینند و مشتری خود را در طول سال داشته باشند.
 
وی یادآور شد: در این میان کتابفروشی‌های کوچک مستقل شهرستانی که صرفا از طریق فروش کتاب هزینه‌های خود را تامین می‌کنند، بیشترین آسیب را می‌بینند و اگر امکانی فراهم شود که مسئولان فرهنگی در نمایشگاه مجازی نقشی به آن‌ها بدهد تا بتوانند منتفع شوند.
 
کیان‌افراز با پیشنهاد طرح و بررسی این موضوع در اتاق فکر نمایشگاه کتاب، گفت: ما باید بتوانیم چرخه نشر را به صورت زنده و پویا نگه داریم و اگر راهکاری برای حضور و استفاده از همگی آن‌ها در رویدادی مثل نمایشگاه مجازی کتاب باشیم، شاهد توسعه و گسترش نقدینگی در جامعه نشر خواهیم بود.

وی در پایان با تاکید بر پیش‌بینی باجه‌های پستی ویژه ناشران در ایام نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: ما سال گذشته شاهد ازدحام و صف‌های طولانی در محدوده انقلاب که تجمع ناشران است بودیم و بهتر است که برای امسال باجه‌های موقت با امکان ارائه رسید به ناشر فراهم شود تا امکان پیگیری‌های آتی نیز وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها