شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
شهر نیازمند اقدامات پایدار‌ در حوزه کتاب و کتابخوانی است

علیرضا نادعلی، ایجاد نشانه‌های فرهنگی مرتبط با ترویج کتاب و کتابخوانی را ضرورتی نیازمند توجه بیشتر دانست و گفت: مجموعه مدیریت شهری باید اقدامات پایدار‌ی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انجام دهد و کمیسیون فرهنگی اجتماعی، مکان طراحی این اقدامات است.

علیرضا نادعلی، نائب‌رئیس فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره نیاز پایتخت به طراحی و نصب نشانه‌های فرهنگی به‌ویژه برای توسعه فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: به‌نظر می‌رسد با رویکرد اعضای کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای ششم و مدیریت جدید سازمان زیباسازی شهرداری تهران، زمینه توجه بیشتر و نگاه ویژه به این مباحث وجود دارد.
 
وی با اشاره به طرح «راسته کتاب» به‌عنوان یکی از طرح‌های فرهنگی در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی با رویکرد فرهنگی در حوزه شهر‌سازی، مصوبه ایجاد «راسته کتاب» را دارد که می‌توان با ویرایش، طرح را به مرحله اجرا برساند.    
         
نائب‌رئیس فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، درباره برگزاری پویش «کتاب خوب بخوانیم» از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در هفته کتاب 1400 گفت: نخستین برنامه کتاب‌محور سازمان زیبا‌سازی در هفته کتاب سال جاری، متفاوت از دوره‌های قبل را شاهد بودیم. به‌نظر می‌رسد، مجموعه مدیریت شهری باید اقدامات پایدار‌تری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انجام دهد و کمیسیون فرهنگی اجتماعی، مکان طراحی این اقدامات است.
 
نادعلی درباره مصدایق ویرایش مصوبه ایجاد راسته کتاب بیان کرد: برخی طرح‌های مرتبط با ایجاد راسته و یا پهنه، نقص و گاهی زمینه بروز نقض غرض‌هایی شده است؛ به‌عبارت دیگر طرح ممکن است، با اهداف فرهنگی تعریف شده اما نقایصی داشته که شهروندان دچار گرفتاری‌هایی می‌شدند، بنابراین با رویکرد انتقادی به آن نگاه می‌کنیم.

نائب‌رئیس فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به‌عنوان مثال، در پیاده‌راه 17 شهریور که البته ممکن است برخی از طراحی و ایجاد این طرح دفاع کنند، اما به‌نظر می‌رسد زمینه گلایه شهروندان را فراهم کرد. بنابراین با بررسی این نقایص در طرح‌های قبلی در تلاش هستیم، ایجاد راسته‌های دیگر از‌جمله راسته کتاب، خالی از این نقد‌ها باشند.
 
وی درباره رویکرد شورای شهر برای احیا بافت فرسوده محور جنوبی خیابان انقلاب و همسویی این دیدگاه با اجرای طرح راسته کتاب گفت: قاعدتا باید حفظ هویت فرهنگی منطقه خیابان انقلاب را در نظر داشته باشیم. علاوه‌براین موضوع حفظ ایمنی صاحبان کسب و کار‌های این محدوده نیز با اهمیت است؛ بنابراین موضوع حفظ هویت فرهنگی و ایمنی، باید با رویکرد تعادلی در دستور کار  قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط