چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
ازسرگیری فعالیت کتابخانه بزرگترین مسجد غرب کشور در خرم‌آباد

به همت کانون فرهنگی مسجد امام هادی (ره) خرم‌آباد و با کمک خیرین، کتابخانه این مسجد که بزرگترین مسجد غرب کشور است، پس از 10 سال وقفه مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.

محمد ناصری مسئول کانون فرهنگی مسجد امام هادی (ره) خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، گفت: مسجد امام هادی (ع) بزرگ‌ترین مسجد غرب کشور است و از لحاظ جمعیتی هم رتبه اول تعداد نمازگزار در سطح شهر را دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه این مسجد در مجاورت پارک قرار گرفته است علاوه بر اهالی محله فاز یک کیو، از محله‌های اطراف، مانند 70 متری، 30 متری پژوهنده و رازی نیز به این مسجد مراجعه می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت جمعیت شناوری را پشتیبانی می‌کند.

ناصری گفت: به دلیل نبود کانون فرهنگی در مسجد، کتابخانه مسجد اما ‌هادی، تقریباً 10 سال تعطیل شد و بسیاری از کتاب‌های این کتابخانه به دلیل عدم نگهداری صحیح از بین رفتند، که ما پس از تصمیم به راه‌اندازی مجدد کتابخانه حدود 1200 عنوان کتاب را توانستیم تفکیک کنیم؛ البته در طول این 10 سال با توجه به اینکه مسجد خالی از قشر جوان و نوجوان شده بود، ضربات زیادی به مسجد وارد شده چراکه سرمایه یک مسجد جوانان و نوجوانان هستند. ما می‌توانستیم تأثیرات خیلی خوبی داشته باشیم البته امیدواریم که بتوانیم از این به بعد این موارد را جبران کنیم.



وی با اعلام اینکه نکته که کتاب‌های باقی مانده از لحاظ محتوایی چندان مناسب کودکان و نوجوانان نیستند و در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و دینی هستند، افزود: پس از سال 1387 هیچ‌گونه کتابی به این مسجد تزریق نشده است.

ناصری گفت: در حال حاضر کتابخانه جدید مسجد امام هادی با سرمایه‌ای بالغ بر 12 میلیون تومان با کمک خیرین ساخته شده که نام این کتابخانه را «علامه‌ امینی» در نظر گرفته‌ایم و بنا داریم با توجه به قول‌هایی که از خیرین محترم گرفته‌ایم، کتابخانه‌ای با ظرفیت 4 تا 5 هزار عنوان کتاب در 6 ماه آینده راه‌اندزی کنیم چرا که در هفته آینده کار عمرانی برای فضای کتابخانه‌ای که برای مسجد در نظر گرفته‌ایم، شروع خواهد شد.



مسئول فرهنگی کانون مسجد امام هادی (ره) خرم‌آباد افزود: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا مساجد خالی از جمیعت، به خصوص جوانان و نوجوانان شدند،‌ اما اکنون که وضعیت شیوع کرونا در حال فروکش شدن است با گروه فرهنگی مسجد برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتِ مختلفی برای گروه‌های مختلف سنی در نظر گرفته‌ایم که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به کلاس‌های آموزشی درسی به صورت رایگان برای دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت ایستگاه ورزش مسجد (شامل دو عدد میز تنیس و فوتبال دستی و ...) تهیه ویدئو پرژکتور هفته‌ای یک جلسه فیلم‌های مناسب سن گروه کودک و نوجوان در مسجد اشاره کرد.



ناصری با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی برای مسجد وجود ندارد افزود: برای تهیه این کتابخانه شخصاً با خیرین صحبت کردیم و برنامه‌های زیادی برای ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان داریم که نیاز است نهادهای فرهنگی ما را حمایت کنند، که در این راستا نیز با برخی از انتشارات‌ها هم در حال رایزنی هستیم که علاوه بر کمک به تجهیز کتابخانه، کتاب‌های کودک و نوجوان را در اختیار ما قرار دهند که بتوانیم به صورت رایگان بین بچه‌ها توزیع کنیم؛ البته پیش از این نیز 100 عنوان کتاب بین کودکان محله اهدا کرده‌ایم.



وی به طرح امانت کتاب در مسجد اشاره کرد و گفت: تا تکمیل فاز نهایی کتابخانه، اگر از گروه فرهنگی مسجد کسی حضور نداشته باشد و اهالی نیاز به کتاب داشته باشند می‌توانند با یادداشت نام کتاب و شماره تماس خود در کنار قفسه‌های کتابخانه، کتاب مورد نظر خود را به امانت ببرند.

ناصری گلایه‌ای از مسئولان فرهنگی استان نیز داشت و عنوان کرد: ما انتظار داشتیم مسئولان فرهنگی ما را حمایت کنند ولی متأسفانه حمایتی نشدیم، یک هفته پیگیر نامه‌ای بودم که از اداره کل فرهنگ و ارشاد به اداره کل کتابخانه‌های استان بردم و نامه‌ای که امضای آن را نیز گرفته بودیم بی‌نتیجه ماند!

وی گفت: با توجه به ظرفیت کتابخانه نیاز به تأمین کتاب داریم، همچنین با خیرین صحبتی داشته‌ایم که میزهایی برای دانش‌آموزان در نظر بگیرند که در مواقع ضرورت بتوانند از این فضا برای مطالعه استفاده کنند.

مسئول کانون فرهنگی مسجد امام‌هادی (ره) خرم‌آباد گفت: در مدتی که این کتابخانه راه‌اندازی شده افراد مسن استقبال خوبی از کتابخانه داشته‌اند چرا که کتاب‌ها فعلاً مناسب سنین کودک و نوجوان نیستند و البته کتاب‌هایی که در این کتابخانه موجود هستند همان‌طور که قبلاً اشاره شد مربوط به سال 87، 88 هستند و عناوین جدیدی وارد کتابخانه نشده و نیاز هست عناوین موجود در کتابخانه با کمک مسئولین فرهنگی به روز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها