چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
نمایشگاه مجازی کتاب، ضعف در سیستم توزیع را پوشش می‌دهد

رامسری: در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته، متوجه شدم ناشر در شهرهای دور مخاطب دارد، اما نظام توزیع نتوانسته‌است کتاب را به آن مناطق برساند، زیرا برای خرید چاپ سی‌وپنجم یک کتاب از شهری دور از مرکز سفارش داده‌بودند.  

صالح رامسری، مدیر انتشارات معین، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تاثیر نمایشگاه مجازی کتاب بر روند فعالیت ناشرها گفت: نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند کمک زیادی به تامین نقدینگی ناشران کند، زیرا ناشر کتاب را با چک 10 ماهه تا یک‌ساله به شرکت پخش می‌دهد، اما اگر ناشر کتاب‌های خوب داشته‌باشد، شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند کمک زیادی به تامین نقدینگی او کند.

مدیر انتشارات معین درباره تجربه‌اش از شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته بیان کرد: تجربه ما از نمایشگاه مجازی سال گذشته بسیار خوب بود، تا جایی که همکاران مجبور بودند از صبح تا ساعت 11 شب برای بسته‌بندی کتاب‌ها کار کنند. آن روزها گاه نام شهرهایی را در آدرس بسته‌های پستی دیدم که تا آن روز نام آن شهر را نشنیده بودم؛ این در‌حالی است که اطلاعات ایران‌شناسی خوبی دارم. این مساله برایم شوق‌انگیز بود، زیرا بسته‌ کتاب‌هایم به شهری که شاید در آن کتاب‌فروشی وجود نداشته‌باشد و هم‌وطنم در آن زندگی می‌کند، فرستاده‌شد.

او ادامه داد: اصلا مساله مالی برای من مهم نبود. به یاد دارم فردی در یکی از توابع شهر خاش، چاپ سی‌وپنجم کتاب «مربای شیرین» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی را سفارش داده‌بود. حتی وقتی کتاب به دستش رسید، با انتشارات تماس گرفت و تشکر کرد. متوجه شدم، کتابی که ۳۵ بار تجدیدچاپ شده، هنوز به آن شهر نرسیده‌است.

به گفته رامسری، دلیل اصلی مشکلات ناشرها ضعف در سیستم توزیع کتاب است. او بیان کرد: اینکه گفته می‌شود ناشر مشکلات دارد و شهرداری، اداره اماکن، وزارت فرهنگ و ارشاد، بیمه و... باید به ناشر کمک کنند، درست نیست. زیرا حتی اگر همه این بخش‌ها به ناشر کمک کنند، ناشر نمی‌تواند روی پای خود بایستد. در نمونه سفارش کتاب از شهر خاش، می‌بینیم که ناشر در شهرهای دور مخاطب دارد، اما نظام توزیع نتوانسته‌است کتاب را به آن مناطق برساند. به همین دلیل خیلی از کتاب‌ها به دست افرادی که مشتاق هستند و دوست دارند کتاب را بخوانند، نمی‌رسد.

رامسری با بیان این نکته که برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری ممکن نیست، افزود: برگزاری هم زمان نمایشگاه مجازی و حضوری نیاز به نیروی کار دارد که تامین آن برای ناشر دشوار است. اگر بخواهیم هر دو نمایشگاه مجازی و حضوری را داشته‌باشیم، باید برای آن به صورت دیگری برنامه‌ریزی کنیم. مسئولان می‌توانند برای برگزاری جداگانه دو نمایشگاه سیاست‌گذاری کنند. مثلا نمایشگاه حضوری کتاب در ادریبهشت و نمایشگاه مجازی کتاب را در مهر، همزمان با گشایش مدارس یا دهه فجر برگزار کنند.

او افزود: برگزاری نمایشگاه حضوری حسن‌هایی دارد که در برابر برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب نمی‌تواند نادیده گرفته شود. حسن برگزاری نمایشگاه حضوری این است که ناشر و نویسنده با مخاطب ارتباط دارند و با نظرهای او آشنا می‌شوند. مخاطب می‌تواند وارد غرفه شود و کتاب‌های ناشر را ببیند. یعنی میان ناشر، نویسنده و مخاطب مبادله اطلاعات شکل می‌گیرد. در نمایشگاه مجازی فقط عنوان کتاب دیده می‌شود، بدون اینکه مخاطب بتواند کتاب را لمس کند. کتاب به دست او می‌رسد بدون اینکه صحافی و کاغذ کتاب را دیده‌باشد. اما حسنش اینجا است که به دورترین نقاط کشور کتاب می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط