چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
کمبود منابع نقد کتاب‌های دینی، چالش ادبیات داستانی شده است

حسین فتاحی، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان تاکید دارد که یکی از مشکلات اصلی داستان‌نویسی در حیطه ادبیات دینی کمبود منابع نقد برای ارایه اطلاعات صحیح و مفید در زمینه‌های تاریخ، حدیث و رجال‌شناسی است.

حسین فتاحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: حوزه نقد از حیطه‌های بسیار مهمی است که متاسفانه به آن توجه کافی نمی‌شود. نویسنده و پژوهشگر در حد توان و امکان خود به پژوهش و مطالعه برای دریافت موثق‌ترین و نیز بهترین تکنیک و گفتار برای تدوین یک اثر ادبی می‌پردازد؛ اما اگر محصول تلاشش مورد نقد، راهنمایی و ارایه طریق قرار نگیرد توفیقی نخواهد داشت.

این نویسنده با اذعان بر اینکه بی‌تردید اثر ضعيف كه نتيجه فقدان مطالعه و پژوهش كامل است، نمي‌تواند مخاطب خود را جذب كند و به عنوان يک اثر جدی در ادبيات دينی مطرح باشد، گفت: در عین حال مشکلات و کاستی‌های حوزه نقد به ادبیات داستانی دینی لطمه زده است. اغلب نقدها سلیقه‌ای و فاقد چارچوب و اصول علمی و کارشناسانه هستند که یکی از دلایل بروز این مشکل کمبود کارگاه‌های کاربردی در این حوزه و نیز کمبود منابع نقد در موضوعات مختلف دینی است.

فتاحی افزود: به عنوان نمونه علامه مجلسی در کتاب 110 جلدی بحارالانوار به جمع‌آوری حجم بسیار بالایی از احادیث پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) پرداخته که شامل احادیث صحیح و ناصحیح است. بی‌تردید نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان دارای علم و تبحر کافی برای تشخیص حدیث معتبر از جعلی نیست و این وظیفه یک ساختار و تشکیلات منتقد دینی است که در قالب یک کتاب جداگانه احادیث صحیح را گردآوری کند و در دسترس قرار دهد.

وی در پایان گفت: اکنون در حوزه‌های علمیه بیشتر فقیه تربیت می‌‌کنند و جامعه به رجال‌شناس، حدیث‌شناس و تاریخ‌دان دینی دسترسی ندارد. این امر یکی از مشکلات اصلی ادبیات دینی شده که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها