دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
ضرورت آشنایی نویسندگان ادبیات دینی کودک و نوجوان با نیازها و مسایل ویژه کودکان

محمدرضا سنگری، منتقد و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که هر نویسنده ادبیات دینی قادر به ورود به حوزه کودک و نوجوان نیست و برای قلم زدن در این عرصه باید ظرافت‌ها و نیازهای خاص کودکان را درنظر گرفت.

محمدرضا سنگری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: ادبیات حوزه دین به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان نیازمند درنگ و بررسی است و ضرورت دارد، موانع و کاستی‌های این حوزه را شناسایی و اصلاح کنیم در غیر این صورت با توقف و ایستایی در ارتقای کیفیت آثار این حوزه حساس مواجه خواهیم شد.

این نویسنده ادامه داد: در کشور ما برخی نهادها و ناشران به طور خاص در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کنند و دسته‌ای نیز گاه‌به‌گاه و بدون طرح و برنامه مشخصی به پذیرش، بررسی و نشر کتاب‌های این حوزه می‌پردازند. این دسته از ناشران به قلمروهای مختلف ادبیات کودک و نوجوان توجه ندارند و عدم فعالیت حرفه‌ای آنها به این حوزه لطمه وارد می‌کند.

نویسنده کتاب «آینه در کربلا» با اشاره به آسیب‌های موجود در این حوزه افزود: آسیب دیگر حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان فربه شدن برخی زمینه‌ها از جمله کتاب‌هایی با موضوع شخصیت‌های مذهبی و لاغر شدن و کم‌توجهی به مسایل و موضوعات مهمی مانند مسایل عقیدتی، باورها و پرسش‌های خاص کودکان است.

وی ادامه داد: داستان‌های حوزه دبیات دینی کودک و نوجوان باید با زبان و نیاز کودکان این زمانه همخوانی داشته باشد، در غیر این صورت رسا و جذاب نخواهد بود.

سنگری با بیان اینکه نویسندگان حوزه‌های مختلف باید از عناصر «تخیل»، «تجربه»، «مشاهده» و «مطالعه» بهره بگیرند، گفت: نویسنده کودک و نوجوان باید ضمن برخورداری از این عناصر با مسایل خاص کودکان یعنی نیازهای عاطفی، شناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی آنها آشنا باشد تا در استفاده از واژگان و مفاهیم مناسب دچار مشکل نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها