شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
سقف یارانه‌های نمایشگاه کتاب به نسبت گرانی کتاب افزایش یابد

مدیر انتشارات کوله‌پشتی می‌گوید، سال گذشته کتاب‌ها با کاغذ دولتی منتشر می‌شدند و حالا که گرانی کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب از صفحه‌ای 200 به 300 تومان شده، یارانه نمایشگاه نیز باید افزایش یابد.

اباذر رضانیا، مدیر انتشارات کوله‌پشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و تاثیر آن بر فعالیت ناشران گفت: دوره قبل زمانی که نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد، فاصله‌ای طولانی بین نمایشگاه‌ها افتاده بود، به همین دلیل فروش خوبی داشتیم. امسال ممکن است فشار اقتصادی روی مردم بیشتر از سال گذشته باشد. با درنظر گرفتن اینکه کتاب بسیار گران‌تر از سال گذشته شده‌است، مردم کمتر می‌توانند کتاب تهیه کنند.

به گفته این ناشر، در سال گذشته کتاب‌ها با کاغذی که با ارز 4200 تومان خریداری می‌شد، چاپ شده‌بودند. او ادامه داد: قیمت کتاب صفحه‌ای 220 تومان بود، در صورتی که این روزها کتاب صفحه‌ای 300 تومان است. قیمت کتاب افزایش یافته‌است و باید دید که مخاطب چقدر در این شرایط می‌تواند کتاب را در سبد خرید داشته‌باشد.

رضانیا ایجاد نقدینگی برای ناشر در نتیجه شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب را مانند مُسکن دانست و گفت: با در نظر گرفتن وضعیت کاغذ و قیمت‌ مواد و خدماتی که برای انتشار کتاب لازم است، شرایط سخت ادامه دارد. از قبل هم مشکل کاغذ داشتیم، اما قیمت‌ها تا این اندازه بالا و فشار اقتصادی روی مردم شدید نبود. در ماه‌های اخیر فروش در کتاب‌فروشی‌ها و پخشی‌ها در حد فاجعه بوده است.

رضانیا با بیان اینکه پست رایگان و تخفیف می‌تواند جذابیتی برای خرید از نمایشگاه مجازی کتاب باشد، افزود: برای مثال باید یارانه‌های کتاب را نسبت به سال گذشته دو برابر کنند تا مخاطب بتواند از نمایشگاه خرید کند. در حال حاضر قیمت یک کتاب 300 صفحه‌ای 100 هزار تومان است؛ بنابراین باید سقف یارانه بیشتر شود تا مردم بتوانند کتاب بخرند.

او افزود: با کاغذ بندی 600 هزارتومان کدام کتاب را می‌توان چاپ کرد؟ پارسال کاغد بندی 150 هزار تومان بود، یارانه به آن تعلق می‌گرفت، این کاغذ یارانه‌ای شاید همیشه به ما تعلق نمی‌گرفت، اما باعث می‌شد بازار تعادلی داشته‌باشد. در آن زمان قیمت کاغذ آزاد 250 تا 300 هزار تومان بود.

این ناشر اظهار کرد: از شهریور تا به امروز کاغذ دولتی نگرفتم و همواره کاغذ آزاد خریدم. همچنین می‌دانم کاغذهایی که به ناشرها تعلق گرفته است 20 تا 40 بند بود و تاثیری در حل مشکلات نداشت.

به گفته مدیر انتشارات کوله‌پشتی، درباره دو نمایشگاه استانی اصفهان و آذربایجان غربی بیان کرد: نمی‌دانم این نمایشگاه‌ها در اطلاع‌رسانی ضعیف بودند یا با وجود فعالیت دیجی‌کالا که کتاب را با تخفیف 30 تا 40 درصد می‌فروشد، چندان به موفقیت نرسیدند. باید دید که نمایشگاه کتاب تهران به چه صورت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط