دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
اقبال عمومی به کتاب‌های زرد بیشتر است

مدیرمسئول کتاب‌فروشی الدورادو در اردبیل، گفت: کتاب‌های زرد با استقبال مردمی مواجه هستند و معمولاً فروش این نوع کتاب‌ها بیشتر از کتاب‌های دیگر است.

ماریه عاشوری مدیرمسئول کتاب‌فروشی الدورادو در اردبیل در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، اظهار کرد: مردم دنبال ایجاد تغییری در روند زندگی پرتلاطم خودشان چه از لحاظ روانی و چه از نظر اقتصادی هستند و این انگیزه و تشویق و راهنمایی را در کتاب‌های زرد جست‌وجو می‌کنند.
 
وی وضعیت بازار فروش کتاب در اردبیل را ضعیف ارزیابی کرد و ادامه داد: امیدواری برای ترمیم وضعیت بازار و اقتصاد کتاب نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است و کورسوی امید را در خریدهای مردم می‌توان دید.
 
به گفته این کتاب‌فروش اردبیلی، اقتصاد کتاب‌فروشان اردبیل بسیار ضعیف و در شرایط نامناسبی است؛ یعنی اگر شغل دومی نداشته باشند یا در کنار کتاب، فروش لوازم‌التحریر نباشد، مطمئنا ادامه این روند، ناممکن خواهد بود.
 
عاشوری با بیان اینکه بیشترین فروش ما در رده سنی 3 تا 9 سال است، تصریح کرد: روی آوردن والدین به تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان برای مطالعه کتاب، بسیار امیدبخش است و باید با دید مثبت به این مسئله نگاه و توجه کرد.
 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی الدورادو با تأکید بر اینکه رسیدن به یک آرامش نسبی و افزایش آگاهی از تأثیرهای مثبت کتاب‌خوانی در خانواده‌ها محسوب می‌شود، اضافه کرد: نبود تمام یا بیشتر عناوین و کتاب‌های مورد نیاز کتابخوانان حرفه‌ای از جمله مشکلات این قشر در اردبیل است.
 
وی درباره عمده مشکل کتاب‌فروشی‌های اردبیل نیز گفت: نه تنها کتاب‌فروشان اردبیل، بلکه تمامی کتاب‌فروشی‌های کشور درگیر موج وسیع توزیع کتاب‌های اُفست یا تخفیف‌هایی با درصد بالا هستند که از سوی برخی ناشران اعمال می‌شوند.
 
عاشوری ادامه داد: مشکل دوم کتاب‌فروشی‌های اردبیل که در ایام کرونا باعث شد بسیار متضرر شوند، صادر کردن پروانه کسب کتاب‌فروشی برای فروشگاه‌های صرفاً لوازم‌التحریری است.
 
مدیرمسئول کتاب‌فروشی الدورادو افزود: کتاب‌فروشی‌های اردبیل اصلاً حمایت خاصی نمی‌شوند و اگر هم حمایتی هست، ما از آن مطلع نیستیم.
 
وی در پاسخ به اینکه «چگونه می‌توان مردم اردبیل را با کتاب آشتی داد؟»، گفت: در این شرایط بد اقتصادی، الدورادو برای اینکه مردم را تشویق به کتاب‌خوانی بکند، طرح امانت کتاب را از سال ۹۶، همزمان با آغاز فعالیت خود، آغاز کرده که افراد می‌توانند به‌راحتی هر کتابی را که در کتاب‌فروشی ما موجود باشد، به امانت ببرند و بعد از مطالعه برگردانند؛ در طرح دوم، تعویض کتاب‌های کتابخانه‌های شخصی با کتاب‌های جدید کتاب‌فروشی ما است که به نظرم اگر تمامی کتاب‌فروشی‌ها این دو طرح را اجرا کنند مطمئناً تأثیر بسزایی در روند گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی خواهد داشت؛ چون ما به عینه در الدورادو این موضوع را تجربه کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها