یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
شعر مقاومت باید مانند سردار سلیمانی جامع‌الاطراف باشد/ جوانان میدان‌دار شعر مقاومت هستند

افشین علا، شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که شخصیت سردار سلیمانی به عنوان نماد مقاومت و صلح، جامع و دارای ابعاد بسیاری است و شعر مقاومت نیز باید با الگوبرداری از این شخصیت، جامع و جلب‌کننده سلایق مختلف باشد.

افشین علا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌سازی‌های سردار سلیمانی در سالروز شهادت وی به تبیین وضعیت و آثار ادبیات مقاومت در شعر معاصر پرداخت و عنوان کرد: شعر مقاومت یکی از بخش‌های جذاب ادبیات معاصر است و اشعار حماسی و انقلابی حوزه مقاومت که شاعران متعهد ما خلق می‌کنند، دارای ابعاد گسترده‌ای است. امروز جمهوری اسلامی ایران رویارو با ابرقدرت‌های تمام جهان و صهیونیسم، مقاومت پیچیده و گسترده‌ای را انجام می‌دهد که باید به این ابعاد در عرصه‌های هنر، فرهنگ و ادبیات این توجه شود و در این مسیر نیازمند مهندسی نقشه راه و ترسیم چشم‌اندازی درخور و شایسته میدان مقاومت و جهاد هستیم.

این شاعر که یکی از آثارش در حوزه مقاومت یمن به نام «حرمت ملک اویس» مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفته، تاکید کرد: خوشبختانه امروز جوانان در عرصه شعر و ادبیات مقاومت گوی سبقت ربوده‌اند و ضمن حفظ حرمت پیشکسوتان که چراغ راه جوانان در این عرصه هستند باید اعلام کرد، میدان‌داری شعر مقاومت ایران متعلق به جوانان به‌ویژه شاعران جوان و گمنام شهرستان‌هاست.

وی با تاکید بر تاثیر فرهنگ عاشورا بر شعر مقاومت افزود: مکتب عاشورا نخستین و مهم‌ترین معلم و الهام‌بخش شعر انقلاب اسلامی و به تبع آن اشعار دفاع مقدس و مقاومت است و به طور مستقیم و غیر مستقیم شاهد الهام‌گیری و ورود عناصر عاشورایی در اشعار دفاع مقدس، تجلیل از مدافعان حرم و ستایش حماسه‌سازی‌های امام، مردم و رزمندگان در انقلاب و دفاع مقدس هستیم.

این شاعر انقلاب اسلامی گفت: برای غنای شعر و ادبیات مقاومت باید به دستاوردهای حماسی و نظامی مقاومت اسلامی کشورمان توجه شود. امروز می‌بینیم با وجود کاستی‌ها و مشکلاتی که شاعران کشور زبان گویای آنها هستند، در عرصه اقتدار نظامی، دستاوردهای پیچیده و گسترده‌ای حاصل شده که جهانیان را غافلگیر کرده است. بنابراین در عرصه فرهنگ و ادبیات نیز باید همان عزم و اراده وجود داشته باشد و شاعران مقاومت هر روز به دنبال کشف‌های تازه با توجه به سلایق و نیازهای روز باشند و مقاومت را در ادبیات و هنر به تصویر بکشند. در این عرصه حرف نخست را خلاقیت و سپس مطالعه می‌زند تا شاعران، نویسندگان و هنرمندان بتوانند با خلق آثار ناب و ماندگار هنر و ادبیات ما را همپای مقاومت و اقتدار نظامی کشور به تجلی و ظهور برسانند.

وی در پایان گفت: ویژگی‌های ناب شخصیتی سردار سلیمانی در ابعاد مختلف توانست اندام استکبار جهانی را به لرزه اندازد. وی نماد مهرورزی، مردمداری و اشداء علی الکفار در عین رحماء بینهم بود. این ویژگی‌ها سردار سلیمانی را جهانی و ناجی تمام ملت‌های مظلوم کرده بود. این جامعیت شخصیتی باید الگوی شاعران مقاومت قرار گیرد و این گونه ادبی باید آزاد و پاسخگوی سلایق مختلف باشد تا مانند سردار سلیمانی ماندگار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها