دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
سردار سلیمانی نماد مقاومت قرن اخیر است/ انعکاس مکتب سلیمانی در ادبیات جهان

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و منتقد ادبی تاکید دارد که سردار سلیمانی نماد مقاومت قرن اخیر شده است و به تدریج شاهد انعکاس مکتب و اندیشه وی در ادبیات کشورهای دیگر هستیم.

مصطفی محدثی خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌سازی‌های سردار سلیمانی در سالروز شهادت وی به تبیین وضعیت آثار ادبیات مقاومت در شعر معاصر پرداخت و عنوان کرد: شعر مقاومت سابقه طولانی در ادبیات فارسی دارد و در دوران دفاع مقدس جدی‌تر شد. سپس با پایان یافتن جنگ تحمیلی و ورود مفاهیمی چون دفاع از حرم حضرت زینب (س) و مقاومت اسلامی فلسطین، یمن و سوریه عرصه‌های جدیدی وارد این گونه ادبی شد و اکنون شاهد جریان پرتپش و استوار آن هستیم.

داور کنگره شعر «سردار سربداران» تاکید کرد: خوشبختانه شاهدیم بسیاری از جوانان امروز که در دوران دفاع مقدس نبوده‌اند و نیز درک چندانی از مقاومت اسلامی ندارند توانسته‌اند تحت‌تاثیر فرهنگ مقاومت با ریشه‌های این مفهوم ارتباط برقرار کنند که شاهد این ادعا استقبال مطلوب از کنگره شعر سردار سربداران است.

وی با تاکید بر تاثیر فرهنگ عاشورا بر شعر مقاومت افزود: شعر مقاومت که در ادامه شعر دفاع مقدس شکل گرفته تحت‌تاثیر ادبیات انقلاب اسلامی است که همه وامدار فرهنگ عاشورا هستند و در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که زمزمه‌ها، سربندها و شعارهای رزمندگان ما مزین به کلمات و شعارهای عاشورایی بود.

این شاعر انقلاب اسلامی با اشاره به تاثیر سردار سلیمانی بر شعر و ادبیات فارسی و نیز ادبیات جهان گفت: سردار سلیمانی با شهادت خود خون تازه‌ای در رگ‌های ادبیات مقاومت جاری کرد. امروز سردار سلیمانی نماد مقاومت قرن اخیر محسوب می‌شود و شاهد خلق آثار ادبی فاخر تحت‌تاثیر مکتب سلیمانی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای عربی و آمریکای لاتین هستیم. از این رو در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

وی همچنین تصریح کرد: برای غنای هرچه بیشتر شعر مقاومت باید با افزایش تعداد جشنواره‌های ادبی شوق و اشتیاق ورود به این عرصه در جوانان افزایش یابد. همچنین لازم است نهادهای فرهنگی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و جامعی برای ارزش دادن هرچه بیشتر به این گونه ادبی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها