یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
تولید کاغذ در شرکت‌های دانش‌بنیان شدنی است/ 3 شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه کاغذ

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری بر توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کاغذ تاکید کرد و تامین اطمینان و حمایت از این شرکت‌ها را شرط موفقیت‌ آن‌ها دانست.

پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره ظرفیت استارت‌آپ‌ها برای تولید کاغذ و اقدامات عملی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در این حوزه بیان کرد: رویکرد اصلی معاونت علمی و فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش بینان است. می‌دانم دو‌سه شرکت، با قوت به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند.  
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش شرکت‌های استارت‌آپی حوزه کاغذ به مرحله تولید رسیده یا خیر، افزود: تلاش این شرکت‌ها به تولید منجر شده اما درباره اینکه به مرحله تولید انبوه رسیده یا خیر، در حال حاضر نمی‌توانم اطلاعات دقیقی را اعلام کنم؛ چراکه بازار باید به اصطلاح به‌سمت این شرکت‌ها برود، وارد مذاکره شود و درباره تضمین خرید گفت‌و‌گو کند. هر‌آنچه شرکت‌های دانش‌بینان بتوانند تولید کنند، معاونت علمی و فناوری از آن‌ها حمایت می‌کند و هرچقدر بازار به این شرکت‌ها مراجعه داشته باشد، این شرکت‌ها بی‌تردید در ان حوزه ورود بیشتری خواهند داشت.
 
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به واردات کاغذ در سال‌های اخیر ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌ها کاغذ به کشور وارد می‌شد، شرکت‌ها از ترس از دست دادن بازار، چندان به این حوزه توجه نمی‌کردند؛ اما اگر طالب خرید کاغذ تولیدی شرکت‌های دانش‌‌بنیان وجود داشته باشد، کار برای این شرکت‌ها، به‌اصطلاح نشد ندارد، می‌توانند به تولید کاغذ اقدام کنند.
 
کرمی وجود ذهنیت منفی درباره کیفیت کاغذ‌های داخلی را بی‌دلیل دانست و بیان کرد: ذهنیت منفی درباره مرغوبیت کاغذ‌های داخلی تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان به‌هیچ وجه صحیح نیست؛ چراکه تولید‌کننده متناسب با نیاز مشتری به تولید اقدام می‌‌کند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم موضوع کیفیت باشد، موضوع این است که شرکت‌های دانش‌بنیان مطمئن نیستند. می‌ترسند با تغییر شرایط، مشتری‌ها دوباره به استفاده از کاغذ‌های وارداتی متمایل شوند؛ بنابراین باید به صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان درباره بازار اطمینان داد، علاوه‌براین پیش‌خرید‌هایی از این شرکت‌‌ها انجام شود.          
 
دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهور درباره سومین قدم برای توجه جدی‌تر به دانش بومی تولید کاغذ برای خودکفایی در این عرصه گفت: فکر می‌کنم، برای توجه بیشتر به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید کاغذ، وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تشکیل کمیته‌ای اقدام کنند و شرکت‌های فعال در این عرصه را به‌اصطلاح دل‌قُرص کنند.
 
کرمی ادامه داد: مدت‌ها دستگاه‌‌ها و تجهیزات پزشکی تولید‌شده از سوی شرکت‌های دانش‌‌بنیان، مورد توجه قرار نمی‌‌گرفت و نیاز بازار با کالاهای وارداتی پاسخ داده می‌شد. اما بعد از شیوع کرونا، وارد‌کنندگان از واردات این کالا‌ها ناتوان شدند؛ بنابراین به خرید کالا‌های ایران‌ساخت اقدام کردند به‌عنوان مثال امروزه وارد‌کننده‌ای وِنتیلاتور یا بای پپ را وارد نمی‌کند. اتفاق مشابه باید در حوزه کاغذ را شاهد باشیم.
 
وی درباره اقدامات راهگشای شرکت‌های دانش‌بنیان برای گردش دوباره چرخ دو کارخانه تولید کاغذ شامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران و پارس خوزستان بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با اطمینان از تضمین بازار به سمت فناوری و نوآوری‌های حرکت می‌کنند. لزومی برای قطع درخت وجود ندارد، شرکت‌‌های دانش‌بنیان از براده‌‌های سنگ، ضایعات و بازیافت به تولید کاغذ مشغول است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی فناوری رئیس جمهور گفت: هرچند این کاغذ‌ها ویژه کتاب نیست اما توانایی شیفت برای تولید کاغذ نشر نیز وجود دارد؛ به‌عبارت دیگر شرکت‌‌ها توانمند در تولید کاغذ، در ایجاد تغییر در دستگاه‌های تولیدی به این هدف برسد. تحقق همه این اهداف منوط به ایجاد اطمینان و دل‌قرصی شرکت‌های دانش‌بنیان است، برای سرمایه‌گذاری و تحقیقات ویژه‌ای در این حوزه انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط