یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
شعر مقاومت فرزند ادبیات انقلاب اسلامی است/ شهادت حاج قاسم مضامین تازه وارد ادبیات مقاومت کرد

حمیدرضا شکارسری، شاعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید دارد که شعر مقاومت محصول تجربه‌اندوزی شاعران انقلاب اسلامی و فرزند این گونه ادبی است.

حمیدرضا شکارسری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ضمن تسلیت سالروز شهادت سردار سلیمانی در سخنانی به جایگاه و ویژگی‌های اشعارمقاومت پرداخت و عنوان کرد: شعر انقلاب مفهوم و تعریفی معطوف به معنا دارد. این گونه ادبی با محتوایش و نه فرم و ساختار، تعریف می‌شود. بنابراین با حوادث و تبعات پس از انقلاب اسلامی، این گونه ادبی به روز می‌شود و به شعر دفاع مقدس، سپس شعر اعتراض و در ادامه به شعر مقاومت متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه شعر مقاومت در ادبیات انقلاب اسلامی ریشه دارد، افزود:  شعر انقلاب اسلامی در ادبیات مقاومت به رشد خود ادامه داده و می‌توان شعر مقاومت را فرزند ادبیات دفاع مقدس دانست.

داور کنگره شعر «سردار سربداران» با اشاره به پویایی شعر مقاومت گفت: شاعران مقاومت از جریان‌های ادبی گذشته یعنی از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شعر اعتراضی بهره‌برده‌‌اند و به دلیل محتوامحور بودن ادبیات انقلاب اسلامی این شعر دائم به روز می‌شود. شعر مقاومت خلق الساعه نبوده و دارای تبارنامه و اصل است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود، شعر مقاومت به دلیل بهره‌گیری از تجربه اعقاب، دائم به‌روز شود، ادامه داد: در شعر مقاومت انتظار خلق فرم، قالب و زبان جدید نداریم ولی مضمون‌ها و فضاهای تازه ایجاد می‌شوند.

شکارسری در توضیح آثار رسیده به کنگره شعر «سردار سربداران» گفت: خوشبختانه در داوری آثار ارسالی به کنگره سراسری شعر «سردار سربداران» با خلق زاویه دیدهای جدید و مضامین بکری روبه‌رو شدیم که اشعار را خواندنی می‌کرد. شاعران جوان دفاع مقدس و مقاومت نوعی ادای دین و انجام وظیفه را نسبت به انقلاب و دفاع مقدس انجام می‌دهند و شعرشان نوعی فراخوان به مفاهیم دینی و انقلابی است.

وی ادامه داد: در این شعر اگر شاعر به ورطه تکرار بیفتد و نتواند فضا و مضمون جدیدی خلق کند شعرش چندان رشد نمی‌کند و به توفیق نمی‌رسد. بیشتر آثار ارسالی به کنگره سردار سربداران دارای این مشکل بودند؛ اما همین که از میان 100 شعر می‌توانستیم به پنج یا شش شعر موفق برسیم، رضایت‌بخش بود.

داور کنگره شعر «سردار سربداران» در پایان گفت:‌ شهادت سردار سلیمانی و سیل اخبار مرتبط با این اتفاق منجر شد مضامین و تصاویر تازه وارد ادبیات مقاومت شود. متاسفانه بیشتر کنگره‌های ادبیات مقاومت تنها محل ارایه و عرضه شعر هستند و جای سمینارها و همایش‌های علمی برای بررسی ابعاد و آسیب‌شناسی ادبیات مقاومت خالی است. در این راستا باید با تدوین یک طرح و برنامه منسجم به برگزاری همایش‌های علمی با فراخوان مقالات اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها