پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کتاب‌های تالیفی درباره حماسه 9 دی بیشتر جمع‌آوری متون روزنامه‌نگارانه است/ تحقیق و پژوهش از منظر تاریخ و جامعه‌شناسی

محمدصادق کوشکی درباره کتاب‌های چاپ شده در رابطه با حماسه 9 دی گفت: نیاز است مدتی از این رویداد بگذرد تا با شناخت و درک بیشتری به بررسی اسناد و روایت‌های متفاوت درباره آن رویداد پرداخت تا منجر به تحقیق و تالیف بهتر و اصولی‌تری بشود. کارهایی که من تا کنون دیدم کارهای مستحکم و قوی نبودند و بیشتر جمع‌آوری متون روزنامه‌نگارانه است.

دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تالیف حماسه 9 دی از منظر تاریخ اجتماعی گفت: هر پدیده‌ای که بخش قابل توجهی از جامعه به نوعی با آن درگیر شوند، حتما این ضرورت را دارد در قالب کتاب جاودانه شود. حال آن‌که اگر این پدیده رویداد مبارکی است می‌تواند در قالب‌های مختلف از جمله هنر، ادبیات (شعر و داستان) تا تاریخ و حتی جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار بگیرد و احیانا درباره آن حماسه‌سرایی شود، اما اگر پدیده مبارک و خاصی نباشد، حداقل درباره تاثیرگذاری آن درباره بخشی از جامعه ضرورت دارد که از منظر تاریخی و جامعه‌شناسی مورد کند و کاو قرار بگیرد.

او افزود: چون حداقل تاریخ همین‌گونه نوشته می‌شود. در واقع روایت‌هایی که بر بخش قابل توجهی از جامعه تاثیر می‌گذارد، 9 دی این ویژگی را دارد و حتی به واسطه این‌که حرکتی بود از جانب ملت ایران برای مقابله با دخالت بیگانه درباره امور داخلی کشور. در واقع این حرکت دست رد ملت ایران بر سینه قدرت‌های بیگانه که دوست داشتند وارد مسائل ما بشوند و در امور داخلی ما دخالت کنند. از این نظر می‌توانیم این رویداد را در زمره حوادثی قرار بدهیم که علاوه بر بررسی تاریخی و جامعه‌شناسانه می‌توان حتی در حوزه ادبیات هم به آن ورود کرد و از این نظر قابل بررسی در حوزه کتاب هم هست. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نقد و بررسی کتاب‌هایی که تا کنون درباره حماسه 9 دی به چاپ رسیده است، عنوان کرد: چند کتاب در این رابطه مشاهده کردم که به نظرم بیشتر کتاب‌های ژورنالیستی هستند، به عبارتی جمع‌آوری متون ژورنالیستی به شمار می‌آیند. در حالی که کتاب‌ها در این رابطه باید از عمق بیشتری برخودار باشند، ضمن این‌که نیاز است مدتی از این رویداد بگذرد تا با شناخت و درک بیشتری به بررسی اسناد و روایت‌های متفاوت درباره آن رویداد پرداخت تا منجر به تحقیق و تالیف بهتر و اصولی‌تری بشود. کارهایی که من تا کنون دیدم کارهای مستحکم و قوی نبودند و بیشتر جمع‌آوری متون روزنامه‌نگارانه است.

محمدصادق کوشکی درباره تقویت زمینه تحقیق و تالیف اظهار کرد: اگر برنامه‌ای درباره نقد و بررسی کتاب‌هایی که درباره حماسه 9 دی تا امروز تالیف شده است، برگزار شود، کمک می‌کند تا در این موضوع کتاب‌های دقیق‌تر و قوی‌تری تالیف شود. به شرطی که نشست‌های نقد و بررسی تخصصی باشد تا آثار زیر ذره‌بین نقد قرار بگیرند و کم و کاستی‌ها شناسایی شوند و پژوهشگران بدانند ضعف‌ها و قوت‌ها کجاست بعد به تحقیق و تالیف روی بیاورند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها