چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
تعالی روح و اعتراض، راز ماندگاری فروغ است

به اعتقاد سعید بیابانکی، آنچه فروغ فرخزاد را ماندگار و ممتاز کرده تعالی روح و صعود اندیشه انسانی وی و نیز دیدگاه اعتراضی مشهود در اشعارش است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فروغ فرخزاد یکی از شاعران نامدار و برجسته معاصر است که در مدت کوتاه زندگی پربارش توانست با خلق پنج مجموعه شعر خلاقانه و زیبا تحول فکری و ادبی خود را از زنی گرفتار جنسیت و روزمرگی‌های زندگی تا انسانی متعالی و درجست‌وجوی حقیقت هستی ارتقا دهد. هشتم دی ماه، سالروز تولد فروغ فرخزاد بهانه‌ای شد تا در گفت‌وگوی کوتاه با سعید بیابانکی، شاعر و پژوهشگر ادبی نگاهی بر اندیشه و شعر فرخزاد داشته باشیم.

بیابانکی با اشاره به اینکه فروغ فرخزاد تنها 32 سال در قید حیات بود و در عنفوان جوانی درگذشت، عنوان کرد: فروغ با وجود سن کم و جوانی از شاعران جریان‌ساز پس از نیما بود و بر شاعران غزل‌سرا و نیز شاعران آزاد و سپیدگو تاثیر بسیاری گذاشت.

این پژوهشگر ادبی با تاکید بر دگرگونی زبان شعر پس از فروغ فرخزاد افزود: در شعر فروغ با حرکت صعودی و رو به جلوی این شاعر خلاق روبه‌رو می‌شویم. وی با مجموعه‌های «اسیر»، «دیوار» و «عصیان» در قالب شعر نیمایی کار خود را آغاز کرد و با انتشار «تولدی دیگر» و سپس «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» نشان داد که هرگز درجا نزده و خودش را تکرار نکرده است و با مرور مجموعه اشعار این شاعر با انسانی روبه تعالی روبه‌رو می‌شویم.

بیابانکی با اشاره به دلایل ماندگاری فروغ گفت: راز ماندگاری فروغ علاوه بر سیر تکاملی اشعار و نیز جسارتش مرتبط با اندیشه اعتراضی این شاعر است. وی به جامعه و زندگی شهری که همه ارزش‌های متعالی از جمله عشق، انسانیت و اندیشه را می‌بلعد و حتی به زن اعتراض می‌کند که این اعتراض اجتماعی فروغ را ممتاز کرده است.

وی درباره میزان زنانگی شعر فروغ و تاثیر جنسیت در اشعارش عنوان کرد: جنسیت زنانه در نخستین آثار شعر فروغ مشهود و به نوعی پاشنه آشیل در نقد اشعارش است که البته با توجه به شرایط خاص زندگی وی که در نوجوانی ازدواجی ناموفق را تجربه کرد طبیعی است. به تدریج در مجموعه‌های بعدی اشعار فروغ به پختگی و تعالی رسید و از فضای زنانه و رمانتیک فاصله گرفت.

بیابانکی در پایان با تاکید بر اینکه تمام اشعار دو مجموعه «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» ناب و متعالی هستند، اظهار کرد: حواشی زندگی فروغ تاثیری بر شاعری وی نداشته و تنها صداست که می‌‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها