چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
می‌خواستم از فراموش شدن بخش مهمی از تاریخ جلوگیری کنم

جواد کلاته‌عربی، نویسنده و پژوهشگر‌ ادبی گفت: رسانه‌ها فقط به جنبه زنان در جنگ و مادران شهید اهمیت می‌دهند و برای روایت کردن وقایع و تاریخ  اهمیتی قائل نیستد.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب تازه منتشر شده‌اش گفت: کتاب «عملیات عطش» داستان 24 ساعت مقاومت و پایمردی عجیب و غریب رزمندگان یک گردان از لشکر 27 محمد‌رسول‌‌الله (ص) به نام گردان عمار است که مقابل حملات سنگین عراق و با تشنگی شدید در تنگه ابو‌قریب تاب ‌آوردند.

وی ادامه داد: این کتاب به تازگی در انتشارات بیست‌و‌هفت بعثت منتشر شده است که 264 صفحه است و خداراشکر انتشارات در انتشار آن خیلی خوب با من همکاری کرد و در زمینه چاپ هیچ مشکلی نداشتم. این کتاب در مجموع 11 فصل است که شامل «سه‌هفته روی شاخ»، «عقب‌نشینی هولناک»، «خط‌‌ ریخته»، «هجوم همه‌جانبه»، «جنگی‌ترین اعزام»، «بن‌بست نادری»، «به‌طرف ابو‌قریب»، «عبور از تنگه»، «در دشت آتش»، «معجزه سفید» و «عملیات عطش» است.

کلاته‌عربی درباره دغدغه‌اش از نوشتن این کتاب گفت: هدفم از نوشتن این کتاب روایت بخشی از تاریخ کشورمان بود تا از فراموش شدن این واقعه جلوگیری کرده باشم. این واقعه بخشی از تاریخ ایران است که داشت در آخرین روز‌های جنگ گم ‌‌می‌شد که خداراشکر با کتاب «عملیات عطش» سعی کردم مقاومت و پایمردی رزمنده‌ها‌‌ی اسلام را نشان دهم.

این نویسنده درباره بازتاب رسانه‌ها به موضوعات جنگ و انقلاب گفت:رسانه‌ها فقط به جنبه زنان در جنگ و مادران شهید اهمیت می‌دهند و به روایت کردن واقعه‌ها و تاریخ اهمیتی قائل نیستد.

کلاته‌عربی درباره علاقه جوانان به این گونه کتاب‌ها گفت: این کتاب به تازگی منتشر شده و زیاد هم دیده نشده است و نمی‌توانم بگویم که جوانان به این کتاب علاقه نشان می‌دهند یا خیر؛ اما نکته‌ای که باید ذکر کنم این است که کتاب با زبان ساده نوشته شده است و مخاطب را خسته نمی‌کند و کتاب ارزش خواندن دارد و بیشتر جنبه روایت و ثبت یک واقع تاریخی است.

کلاته در پایان گفت: در آخرین روز‌های جنگ و بحبوحه پذیرش قطعنامه خیلی از شهر‌های ایران به دست عراق افتاد و کشور در شرایط سختی از لحاظ سیاسی و ... بود. در واقع باید بگویم که در آن دوره در دوران خوبی به سر نمی‌بردیم، به همین خاطر این کتاب را نوشتم تا بخشی از تاریخ و هویت‌مان را به مردم نشان دهم. این کتاب حاصل 50 جلسه گفت‌وگو با رزمندگان حاضر در صحنه عملیات تنگه ابو‌قریب، گفت‌وگو‌هایی با فرمانده وقت لشکر 27، کادر فرماندهی و رزمندگان گردان عمار، عزیزانی از گردان تخریب و واحد اطلاعات عملیات لشکر27، یکی از شاهدان ماجرا در لشکر 7 ولیعصر(عج) دزفول، سه مصاحبه با افراد دخیل در ماجرا از مرکز اسناد انقلاب اسلامی و یک فیلم 26 دقیقه‌ای از خود تنگه ابوقریب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها