دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
در انتخاب پایتخت كتاب مراكز استانی و شهرهای برخوردار بیشتر دیده می‌شوند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، یکی از پنج شهر نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب ایران، رمز قرار گرفتن در این فهرست را مشارکت همه بخش‌های شهر و نه فقط بخش دولتی، در ترویج کتابخوانی دانست.

فروغ‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، با اشاره به اینکه اِوَز به مرحله نهایی جشنواره پایتخت كتاب ایران رسید و بار دیگر عنوان شهر خلاق در کتاب و کتابخوانی در کشور را از آن خود کرد، گفت: از سال ٩٥ تاكنون اوز دو بار عنوان شهر خلاق كتابخوانی را در كشور كسب كرده است و هر بار با بیش‌ترین طرح و برنامه توانسته است بعد از پایتخت كتاب، عنوان شهر خلاق در کتاب و کتابخوانی را کسب کند.

وی افزود: هرچند هر سال رقابت‌ها بر سر پایتخت كتاب و تعداد شهرهای شركت كننده بیشتر می‌شود اما طرح‌ها و برنامه‌ها در اوز هم خلاق‌تر، كاربردی‌تر و جدی‌تر دنبال می‌شود و جزء پنج شهر شدن هم نشان از تعهد و تلاش و هم‌دلی بین مسئولین و مردم و خیرین این خطه  فرهنگی دارد.
 
وی افزود: راه‌یابی ۱۹۱ شهر به رقابت پس از چند مرحله داوری و انتخاب ۳۶ شهر در مرحله نیمه‌نهایی و داوری نهایی از بین آن‌ها و با تحلیل و بررسی انجام شده توسط هیئت داوران و انتخاب پنج شهر در مرحله نهایی دقت و تلاش زیادی می‌طلبد.
 
به گفته ‌هاشمی، معمولا در انتخاب پایتخت كتاب ایران بیشتر مراكز استان‌ها و شهرستان‌های برخوردار از امكانات مورد توجه قرار گرفته می‌شود، اما انتظار می‌رود مسئولین برگزاری و داوران شهرهای كوچك كم‌برخوردار با فعالیت زیاد را كه در بخش استمرار شهر و روستا صادقانه تلاش و فعالیت كرده‌اند نیز مورد توجه قرار دهند تا تحقق عدالت و نشاط فرهنگی كه در دستور كار دبیرخانه مركزی قرار دارد عملی شود.
 
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان جنوبی فارس، ادامه داد: اوز از سال ٩٥ در این جشنواره شركت كرد و پس از افتتاح دایمی دبیرخانه پایتخت كتاب طرح‌های زیادی برای ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی انجام داد و خیلی از این طرح‌ها و برنامه‌ها در مراكز استان‌ها و شهرها و روستاهای سراسر ایران عملی شد. فعالیت‌ها در اوز به همت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های غیردولتی خصوصا حضور و همراهی خیرین انجام شد.

به گفته‌ هاشمی، پیامبر اسلام (ص) از خداى خویش می‌خواهد: «ربّ زِدْنِی عِلْماً»؛ (پروردگارا! بر علم من بیفزا). بیشتر فعالیت‌ها نه برای كسب عنوان بلكه رسالتی بود كه به عهده گرفتیم و به  آن عمل كردیم و تاثیر آن را هم در جامعه شاهد بودیم.
 
وی با بیان اینکه استمرار فعالیت و مشارکت همه بخش‌های شهر نه فقط بخش دولتی، در ترویج کتابخوانی در این موفقیت نقش داشته است، افزود: توجه به چاپ كتاب و نذر دانایی، ایجاد هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی، همراهی خیرین و نیك‌اندیشان و حضور گروه‌های داوطلب مردمی، توجه به همه حوزه‌ها و اقشار مختلف جامعه و در كل كتاب و كتابخوانی گام موثری بود که باعث پیوند بیشتر سازمان‌ها و نهادها و مردم شد و در جامعه گسترش پیدا کرد.
 
یادآور می‌شود: اوز، سنندج، نجف‌آباد، بم و سمنان شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران در سال 1401 بودند که در نهایت سنندج این عنوان را از آن خود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها