دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
افزایش استقبال از جایزه ادبی جلال آل‌احمد نسبت به دوره‌های پیش/ اهدای جایزه ویرایش برای ترغیب به فعالیت حرفه‌ای‌تر در این حوزه

دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد از افزایش تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در این دوره نسبت به دوره‌های پیش خبر داد.

مریم بصیری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به روند کار داوری آثار ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد توضیح داد: دبیرخانه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، کارش را به‌طور رسمی با دریافت آثار از ۲۰ مهرماه (با اعلام فراخوان) آغاز کرد و ۱۵ آبان‌ماه آخرین مهلت دریافت اثر از سوی نویسندگان و ناشران بود. آثار ارسالی همگی برای اولین بار در سال 1399 منتشر شده بودند.
 
وی افزود: پس از انتخاب داوران در اواسط آبان‌ماه، جلسات داوری به‌طور مرتب در هر چهار گروه آغاز شد. داوران هر گروه طی سه مرحله کتاب‌ها را گزینش کرده و در نهایت، نامزدهای هر بخش انتخاب شدند. در طول هفته گذشته نیز جلسات نهایی داوری در تمام بخش‌ها به سرانجام رسید و برگزیدگان و تقدیری‌ها مشخص شدند.
 
دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد درباره سطح کیفی و محتوایی آثار ارسالی گفت: طبق معمول تمام جشنواره‌های ادبی، کارهای مختلفی به دبیرخانه رسیده که شامل آثار ضعیف و قوی است.
 
وی با بیان اینکه از لحاظ کمیت، در این دوره به نسبت دوره قبل آثار بیشتری دریافت شده است، توضیح داد: در گروه‌های داستان کوتاه و داستان بلند و رمان تعداد آثار به نسبت سال قبل بیشتر و در عین حال تعداد آثار گروه‌های نقد ادبی و مستندنگاری کمتر شده است. در این دوره در گروه داستان بلند و رمان ۹۱۰ عنوان، در گروه داستان کوتاه ۲۶۰ عنوان، در گروه مستندنگاری ۳۶۱ عنوان و در گروه نقد ادبی ۴۸ عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده است.
 
بصیری یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از جایزه ادبی جلال را اهدای جایزه ویرایش عنوان کرد و افزود: علاوه بر تجلیل داوران از نویسندگان در برخی از بخش‌ها، اهدای جایزه ویرایش هم یکی از برنامه‌های جنبی جایزه ادبی جلال آل‌احمد است؛ چراکه ویرایش دقیق، امر مهمی در تولید کتاب است که متأسفانه در اغلب موارد نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: هرچقدر هم ویراستارها و ناشران مدعی باشند که براساس آخرین نسخه ویرایش فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کار می‌کنند؛ در نهایت باز هم با انواع ویرایش‌های سلیقه‌ای و رسم‌الخط‌ها در کتاب‌ها مواجه هستیم.
 
دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد اظهار امیدواری کرد که با اهدای جایزه ویرایش، اهمیت ویراستاری صحیح بیش از پیش بر خوانندگان، نویسندگان، ویراستاران و ناشران مشخص شود و کار حرفه‌ای‌تری در این حوزه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها