شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
دانستن تاریخ به کشف هویت کمک می‌کند

منیژه آرمین‌، نویسنده و دبیر اسبق جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: امروز جوانان به تاریخ علاقه‌مند شدند و تاریخ بخشی از هویت ماست. درواقع برای‌ اینکه بتوانیم هویت‌مان را بشناسیم باید تاریخ بخوانیم؛ از این رو در اثر جدیدم به دنبال کشف هویت هستم.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره چهارمین کتابش به نام «کسوف» که آخرین جلد یک چهارگانه تاریخی است، گفت: این کتاب پس‌زمینه‌ای تاریخی دارد و مربوط می‌شود به حوادث تاریخی بین 1320 تا 1332 که با کودتای 28 مرداد به پایان می‌رسد. داستان کتاب به صورت پازل‌وار و دارای قسمت‌های مختلفی است که خواننده باید این‌ها را درکنار هم قرار دهد. در واقع داستان مقداری از حالت خطی خارج شده است و بیشتر به نقشی که هنرمندان و روشنفکران در مسائل اجتماعی چه ظاهری و چه به صورت زیر‌پوستی دارند، می‌پردازد.

آرمین در بیان تفاوت این اثر با اثر‌های قبلی‌اش گفت: شاید تفاوت این کتاب با سایر آثارم در قالب آن باشد و از این رو فکر می‌کنم که مخاطب با فضای تازه‌ای ‌روبه‌رو می‌شود؛ چرا‌که شخصیت‌های مستند و واقعی با شخصیت‌های داستانی کتاب تلفیقی دارند که می‌تواند داستان بکر و جالب کتاب را به مخاطب نشان دهد و بسیاری از مسائل اجتماعی را به خوبی گوشزد کند.

دبیر علمی اسبق جایزه جلال آل‌احمد درباره علاقه جوانان به این نوع ژانر گفت: من فکر می‌کنم که قشر کتابخوان جامعه این کتاب را می‌خوانند و به این کتاب علاقه نشان می‌دهند؛ چرا‌که جوانان در جامعه امروزی به تاریخ علاقه‌مند شدند و تاریخ بخشی از هویت ماست. درواقع برای‌ اینکه بتوانیم هویت‌مان را بشناسیم باید تاریخ بخوانیم و برای اینکه افراد نگاه عمیق‌تری به تاریخ داشته باشند؛ من سعی کردم داستان را شفاف بیان کنم.

این نویسنده درباره دغدغه خود گفت: من به دنبال کشف هویت هستم و با نوشتن این کتاب به دنبال شناساندن هویت به همه مردم بودم؛ البته امیدوارم در مسیر موفق عمل کنم و مخاطبان نیز بتوانند با این اثر ارتباط برقرار کنند.

آرمین در پایان درباره توجه رسانه‌ها به مسائل تاریخی گفت: رسانه‌ها خیلی سطحی به این موضوعات نگاه می‌کنند و فقط می‌توانم بگویم که حالت خبری دارند و حتی حالت خبری‌شان نیز آنچنان که باید نیست. در‌ کل کتاب خواندن و نقد و تحلیل کتاب حالا در هر زمینه‌ای ایراد دارد چه در نگاه کلان و چه در نگاه خرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها