دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
آغاز رایزنی برای ساماندهی عضویت ناشران در کرج

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان کرج از آغاز رایزنی برای ساماندهی عضویت ناشران در این اتحادیه خبر داد، اکنون فقط 29 ناشر در این اتحادیه عضویت دارند.

بهرام آجرلو رئیس اتحادیه ناشران، کتابفروشان و نوشت‌افزار کرج در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عضویت 29 ناشر در این اتحادیه، گفت: بیش از 159 ناشر در شهر کرج فعالیت دارند که تنها 29 دفتر انتشاراتی در اتحادیه عضویت دارند و رایزنی برای عضوگیری آن‌ها آغاز شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه دنبال می‌کنیم، ساماندهی وضعیت ناشران و لزوم عضویت آن‌ها در اتحادیه است.
 
آجرلو با اشاره به مفاد قانونی پیش‌بینی برای تمدید پروانه ناشران، عنوان کرد: ناشران طی سه سال اول آزاد هستند که در اتحادیه صنفی عضویت نداشته باشند اما یکی از لزوم تمدید پروانه نشر برای سه سال دوم عضویت در اتحادیه صنفی است.
 
وی یادآور شد: در این زمینه ما مصوبه شورای شهر کرج را مبنی بر استفاده ناشران از مکان‌های مسکونی را داریم و بر اساس آن دیگر نیاز نیست که ناشران حتما در مجتمع یا ملک‌های تجاری دفتر داشته باشند.
 
آجرلو با بیان اینکه هزینه‌های اجاره ملک‌های تجاری بسیار بالا است، گفت: با توجه به حاشیه سود بسیار پایین ناشران، پرداخت اجاره‌بهای بالای واحدهای تجاری برای آن‌ها کمرشکن بود اما با پیگیری‌های اتحادیه و مصوبه شورای شهر این مشکل حل شده است.
 
به گفته وی، در کنار مزیتی مثل معافیت مالیاتی برای ناشران نیز توانسته‌ایم 50 درصد تخفیف عوارض شهرداری را نیز برای آن‌ها بگیریم که می‌تواند فعالیت آن‌ها را تسهیل کند.
 
آجرلو همچنین به فعالیت حدود 100 کتاب‌فروشی در کرج، تاکید کرد: در دوران کرونا بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی شدند، برخی نیز با کنار هم قرار دادن رسته‌های مختلف مثل لوازم‌التحریر و فتوکپی تلاش کردند به حیات خود ادامه دهند.
 
وی با بیان اینکه اتحادیه با توجه به شرایط اقتصادی، سخت‌گیری کمتری نسبت به این موضوع داشته است، توضیح داد: برخی از کتاب‌فروشان که به سمت قرار دادن قفسه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار در فروشگاه خود شدند یا بعد از مدتی قفسه کتاب‌های خود را تقویت کرده‌اند یا اینکه به صورت کلی به سمت فروش نوشت‌افزار رفته‌اند.
 
آجرلو با طرح این موضوع که درآمدزایی در شرایط کنونی برای کتابفروشان سخت شده است، افزود: در این زمینه تلاش می‌کنیم با تسامح و تساهل با واحدهای صنفی برخورد کنیم تا کتاب‌فروشان با عبور از بحران‌های اقتصادی، شرایط بهتری را تجربه کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها