سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
فیلم‌های پلیمری ایران در صنعت چاپ نقش مهمی دارند

به گفته رضا رضایی، فعال و پیشکسوت صنعت چاپ، فروش فیلم‌های پلیمری چاپ با قیمت بالا در کشور موجب می‌شود که چاپخانه‌دار ایرانی نتواند در بازار صادرات کالاهای چاپی رقابت کند.

رضا رضایی، فعال و پیشکسوت صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت توجه به اهمیت پلیمر در صنعت چاپ، گفت: ایران مهد پلیمر در جهان است اما مواد پلیمر ما را چاپخانه‌داران کشور ترکیه از ایران کمتر خریداری می‌کنند و می‌توانند کار چاپی خود را به ایران صادر کند.
 
وی با بیان اینکه ترکیه مواد اولیه فیلم چاپ را از ایران خریداری می‌کند، افزود: می‌توان با سرمایه‌گذاری خوب و مناسب زمینه‌ای فراهم کرد که پلیمر در داخل کشور آماده‌سازی شود تا توسعه پیدا کرده و بتوانیم به همه دنیا صادرات داشته باشیم.
 
رضایی با بیان اینکه متاسفانه حوزه پلیمر دست مافیای قدرتمندی در ایران است، گفت: این موضوع موجب شده است که شرایط کار در حوزه تامین پلیمر بسیار سخت شود و انتظار داریم که دولت سیزدهم در این حوزه جلوی فساد را بگیرند.
 
وی با طرح اینکه توجه به تولید فیلم‌های پلیمری در ایران در صنعت چاپ نقش مهمی دارد، تاکید کرد: اگر این کار انجام شود ایران هم فرصت پیدا می‌کند مثل خیلی از کشورهای پیشرفته به صورت جهشی پیش برود و در حوزه پلیمر صادرکننده اول باشد.
 
رضایی با بیان اینکه پتروشیمی‌های بزرگ الان در حال تولید مواد اولیه هستند، گفت: چندین کارخانه نیز در حال ساخت فیلم دستگاه‌های چاپ هستند و در این میان باید شرایط به ‌گونه‌ای مهیا شود که تولیدکننده فیلم‌ ایرانی بتواند با فیلم‌ساز ترکیه‌ای رقابت کند.
 
وی در این زمینه توضیح داد: اکنون تعرفه گمرکی بالایی برای ورود فیلم‌های چاپ در نظر گرفته‌اند و همین موضوع موجب شده است که تولیدکننده داخلی از این نظر خیالش آسوده باشد و به دنبال فروش محصولات خود با شرایط کیفی و قیمت دلخواه می‌فروشد.
 
رضایی با بیان اینکه اگر شرایط فراهم شود که جنس خوب با قیمت مناسب در ایران تولید شود، مردم به دنبال جنس ایرانی می‌روند، گفت: وقتی فیلم‌های پلیمری که در ایران ساخته می‌شود، با کیفیت و قیمت مناسب باشد ‌لزومی به واردات نیست اما اغلب به این موضوع توجه نمی‌شود.
 
وی همچنین با اشاره به زنجیره به هم پیوسته در این حوزه تاکید کرد: زمانی که تعرفه گمرکی برای فیلم‌های پلیمری کمتر شود،‌ فرصتی به کارخانه داخلی داده می‌شود تا محصولات خود را گران‌تر بفروشد اما این موضوع موجب می‌شود که چاپخانه‌دار نتواند در بازار صادرات کالاهای چاپی رقابت کند.
 
رضایی در پایان یادآور شد: ما با پلیمری که در ایران داریم نه تنها می‌توانیم نیاز داخلی را تامین کنیم بلکه می‌توانیم در بخش صادرات به کشورهای مختلف دنیا نیز پیشرو باشیم، اشتغال‌زایی داشته باشیم و سهم خوبی در ارزآوری غیرنفتی داشته باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها