یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
تکمیل 60 درصد شهرک چاپ و نشر مشهد/ چاپخانه‌داران به دنبال تسهیلات اعتباری برای خرید ماشین‌آلات

بیش از 60 درصد شهرک چاپ و نشر مشهد تکمیل شده است، قرار است 120 واحد چاپی فعال در رسته‌های مختلف در این شهرک مستقر شوند.

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت شهرک چاپ و نشر مشهد، گفت: تاکنون بیش از 60 درصد شهرک چاپ و نشر شامل ساخت ساختمان‌ها به پایان رسیده و برای حدود 35 درصد چاپخانه‌ها ماشین‌آلات نصب و تکمیل شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که گریبان اهالی چاپ و نشر مشهد را گرفته این است که ماشین‌هایی که چاپخانه‌ها در داخل شهر داشتن، اغلب قدیمی هستند و نوسازی و بازسازی نشده‌اند.
 
مغانی با بیان اینکه واحدهای چاپی جدید در شهرک چاپ و نشر نیازمند ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روز است، عنوان کرد: به دلیل گسترده بودن فضای واحدها در این شهرک، امکان افزایش ظرفیت دستگاه‌ها برای چاپخانه‌ها وجود دارد اما با توجه به شرایطی که در بخش اعتبارات وجود دارد، این موضوع به سختی محقق می‌شود.
 
وی در این زمینه توضیح داد: ماشین چاپ چهاررنگ تا چند سال پیش حدود دو میلیارد تومان قیمت داشت اما الان به بیش از 10 میلیارد تومان رسیده است که بازپرداخت‌های بانکی آن بسیار سنگین است و به بازپرداخت‌های طولانی مدت نیاز داریم.
 
مغانی با اشاره به ملاقات با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:  معاون فرهنگی در این دیدار، قول مساعدت و همکاری دادند تا اعتباراتی برای این بخش اختصاص داده شود تا چاپخانه‌داران بتوانند برای نوسازی ناوگان صنعت چاپ خود اقدام کنند.
 
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در سال گذشته بیش از 1500 میلیارد تومان صادرات کالاهای چاپی داشته است، افزود: این رقم در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی بسیار قابل توجه است و در مقایسه با سایر کالاهای صادراتی ارزش بسیار زیادی دارد.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به اهمیت شهرک چاپ و نشر مشهد، گفت: این شهرک می‌تواند به عنوان قطب صنعت چاپ منطقه به‌شمار آید زیرا خراسان رضوی با پنج کشور هم‌مرز است و جذب سفارش کالاهای چاپی به راحتی از این کشورها امکان‌پذیر است.
 
مغانی همچنین با طرح این موضوع که قرار است 128 واحد در شهرک چاپ و نشر مستقر شوند، عنوان کرد: این شهرک در فاز چهار شهرک صنعتی طوس قرار دارد، بخش عمده‌ای از کارهای چاپی قرار است در این شهرک ساماندهی شود و طی پنج سال اخیر تلاش‌های زیادی برای آماده‌سازی و خیابان‌سازی ان مکان انجام شده است.
 
مغانی تاکید کرد: در این زمینه امیدواریم ارگان‌های دولتی در تعامل با یکدیگر برنامه‌ریزی‌هایی انجام بدهند تا برخی از موانع ساده مثل تامین و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ یا نوسازی این دستگاه‌ها با استفاده از اعتبارات بانکی برطرف شود.
 
به گفته وی، قرار است به زودی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به خراسان رضوی سفر داشته باشد و از شهرک، روند فعالیت و چگونگی انجام کار آن بازدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها