دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
10 میلیون هزینه دادرسی برای 500 هزار تومان جریمه قاچاقچی کتاب!

به گفته رئیس‌دانا، بیش از 30 عنوان از کتاب‌های پرفروش انتشارات نگاه مورد سوءاستفاده قرار گرفته و ضروری است اراده جدی‌تری برای برخورد با قاچاقچیان شکل بگیرد.

علیرضا رئیس‌دانا، مدیر انتشارات نگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به قاچاق 30 کتاب پرفروش این انتشارات طی سال‌های اخیر توسط قاچاقچیان کتاب، گفت: ما بیش از 4000 عنوان کتاب طی 50 سال منتشر کرده‌ایم که از میان آ‌ن‌ها حدود 30 اثر پرفروش هستند و درآمد ما از آن‌ها است. از قضا؛ قاچاقچیان کتاب نیز به افست و کپی همین عناوین اقدام کرده‌اند و در این شرایط، بسیاری از کتاب‌ها دیگر فروش نمی‌روند.
 
وی توضیح داد: در میان این کتاب‌ها آثاری چون (چشم‌هایش) بزرگ علوی، شش جلد از کتاب‌های مرتضی راوندی، آثاری از احمد شاملو و علی‌محمد افغانی وجود دارد که انتشار نسخه قاچاق آ‌ن‌ها آسیب بزرگی به چرخه فروش ما وارد کرده است.
 
رئیس‌دانا درباره ترفند برخی از قاچاقچیان کتاب، اشاره کرد: «کتاب تاریخ اجتماعی ایران» را هیچ وقت انتشارات امیرکبیر چاپ نکرده است،‌ اما متخلفان آن را به اسم این نشر چاپ می‌کنند و بعد در دادگاه می‌گویند نمی‌دانستیم کتاب شما بوده است. یا کتاب‌هایی به اسم داریوش آشوری و رضا سیدحسینی ترجمه می‌شود؛ درحالی که اصلا چنین کتاب‌هایی توسط این افراد ترجمه یا نگاشته نشده است.
 
مدیر انتشارات نگاه با بیان اینکه امروز دیگر مثل چند سال قبل کتاب‌ها در تیراژهای بالا چاپ نمی‌شود، عنوان کرد: در اطراف خیابان انقلاب، نسخه‌های محدودی از کتاب‌ها برای فروش گذاشته شده و بیشتر دیده می‌شود که از روی فایل کتاب‌ها، بسته به تعداد مشتری و متقاضی، چاپ دیجیتال می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: در انباری هم که اخیرا حوالی خیابان جمالزاده کشف شد، کتاب‌های قاچاق به راحتی در یک انبار نگهداری می‌شد و طبق گفته خودشان؛ روزی حدود 2000 بسته کتاب به درخواست مشتریان برای آ‌ن‌ها ارسال می‌شد.
 
رئیس‌دانا درباره پیگیری احکام صادره برای کتاب‌های این انتشارات نیز توضیح داد: به تازگی حکم‌ها، قطعی شده است و حالا می‌توانیم میزان خسارت‌ها را بررسی کنیم تا در آینده از آن‌ها خسارت بگیریم.
 
وی یادآور شد: البته معمولا زمان پرداخت خسارت که می‌شود، اعلام می‌کنند که پول نداریم. به عنوان نمونه، فردی دیوان شهریار را در قم چاپ کرده بود و ما چندین سال دوندگی کردیم و پول وکیل دادیم تا پرونده به سرانجام برسد اما در نهایت، این فرد تنها ملزم به پرداخت فقط 500 هزار تومان شد!
 
رئیس‌دانا با بیان اینکه حدود 10 میلیون تومان هزینه وکیل و دادرسی و شکایت برای این پرونده پرداخت کرده بودیم، عنوان کرد: جرائمی که برای این کارها در نظر گرفته می‌شود، بسیار پایین است و بازدارنده نیست، ناشران نیز از این محل ضررهای مالی زیادی می‌بینند و به همین دلیل امیدواریم در قوانین بازنگری شود.
 
وی همچنین با اشاره به روند طولانی شدن دادرسی برخی از این پرونده‌ها گفت: شنیده‌ام که به‌تازگی برخی از این افراد مرخصی گرفته‌اند و از زندان بیرون رفته‌اند. در این میان، هم فردی که به‌طور مستقیم فعالیت قاچاق کتاب داشته، دو سال حبس گرفته و هم یک دستفروش که این کتاب‌ها را بساط کرده بوده و می‌فروخته.
 
مدیر انتشارات نگاه با بیان اینکه باید اراده جدی‌تری برای برخورد و جلوگیری از این کارها وجود داشته باشد، یادآور شد: به تازگی پرونده شکایت از قاچاقچیان کتاب برای 12 کتاب جدید را به مراجع قضایی ارسال کردیم که قرار است روند دادرسی آن‌ها انجام شود و امیدواریم به نتیجه برسیم.
 
رئیس‌دانا درباره تبعات بی‌توجهی به آسیب کتاب‌های قاچاق به صنعت نشر توضیح داد: زمانی که کتاب‌های اصلی ناشر چاپ نشود، چاپخانه و صحاف بیکار می‌ماند، نویسنده و مترجم بی‌انگیزه می‌شود و استمرار این موضوع چرخه حیات زنجیره صنعت نشر را در دراز مدت دچار اسیب می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها