یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
خاطرات «مجاهد»؛ از خیابان طالقانی بیرجند تا بلندی‌های جِنتا در لبنان

کتاب «مجاهد»، زندگینامه و خاطرات علیجان اصالتی، اولین «مجاهد بسیجی» بیرجند به قلم زینب رمضانی و سمیه بخشی، توسط انتشارات صبح امروز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان جنوبی، کتاب «مجاهد» همزمان با آیین سراسری رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن» و به مناسبت هفته بسیج با حضور خانواده شهدای هنرمند خراسان جنوبی رونمایی شد.

این کتاب روایتی از کارنامه افتخارآمیز رزمنده بسیجی و جانباز دفاع مقدس «علیجان اصالتی» است که در 4 فصل، رویدادهای تولد تا ازدواج، فعالیت‌های دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس و خدمت در سوریه و لبنان را برای خواننده تشریح می‌کند و در فصل پنجم نیز تصاویری از حضور این رزمنده در عملیات‌های متعدد جنگی درج شده است.

سمیه بخشی، یکی از نویسندگان این کتاب، در در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: کنگره ۲۰۰۰ شهید خراسان جنوبی، بستری شد تا به گوشه‌ای از نقش  و حماسه‌آفرینی رزمندگان بی‌نام‌ونشان استان در هشت سال دفاع مقدس پرداخته شود و این فرصت محدودی که در اختیار دوستان قرار گرفت، زمینه را برای خلق آثاری در این حوزه فراهم کرد.

وی با بیان اینکه انتخاب علیجان اصالتی و گرفتن مصاحبه با او برای نگارش کتاب، توسط زینب رمضانی (دیگر نگارنده کتاب «مجاهد») انجام شد، اضافه می‌کند: با توجه به آشنایی قبلی که با خانم رمضانی داشتم، به بنده پیشنهاد همراهی دادند و من هم به دلیل علاقه‌ای که به این حوزه داشتم و دارم، موافقت کردم و تدوین کار را به عهده گرفتم.

این نویسنده جوان بیرجندی به علت انتخاب نام «مجاهد» برای کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: نه تنها این نوشته بلکه ماحصل هر کاری عنوان خود را در بر دارد و این کتاب نیز مستثنای از این قاعده نیست. علیجان اصالتی اولین نفر از شهرستان بیرجند است که مفتخر به دریافت درجه «مجاهد بسیجی» از دست رهبر معظم انقلاب شد. ارزش و مقدس بودن این درجه برای یک بسیجی که سالیان متمادی بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط برای دفاع از وطن و ارزش‌های برخاسته از فرهنگ سرزمین خود، عاشقانه سربازی کرده، دلیلی بر انتخاب این عنوان شد.
 
نسل کنونی، ناقل واقعی روایت‌ها برای آیندگان باشد
بخشی، پشتکار و انگیزه صاحب اثر یعنی علیجان اصالتی را زیباترین وجه کتاب می‌داند و بیان می‌کند: نه تنها در هشت سال دفاع مقدس بلکه در تمام زندگی داوطلبانه در این مسیر قدم گذاشت و ما همچنان شاهد ایثارگری وی در سنگرهای مختلف هستیم. همچنین همراهی همسر مجاهد او که بسیجی‌وار طی سالیان سال، رسالت زندگی مشترک را بر عهده داشت، ستودنی است و بیشترین اثر را بر من گذاشت.

وی یادآور می‌شود: پیامی که «مجاهد» برای منِ خواننده داشت، این است که گام برداشتن در مسیر مقدسی که خداوند برای بندگانش مشخص کرده، علیرغم هزینه‌های گزاف، عشقی طلب می‌کند که فقط و فقط باید با پای دل رفت و نه هیچ چیز دیگر.

نویسنده کتاب «مجاهد» ابراز امیدواری می‌کند: مطالعه آثار این حوزه برای نسل کنونی که هنوز اسناد و شواهد دست اول همچون رزمندگان و خاطرات آن‌ها را در دسترس دارند، فرصت و انگیزه‌ای شود تا بتوانند جدای از حب و بغض شخصی به سوالات بی‌شماری که ذهنشان را درگیر می‌کند، پاسخ دهند، بدون واسطه بعد از مطالعه آثار در پی واقعیت گام بردارند و با شناخت و مصاحبه با شخصیت اول کتاب ناقل واقعی برای آیندگان باشند.

در پیشگفتار کتاب، به ناملایمتی‌ها با رزمندگان اشاره شده است که سمیه بخشی در توضیح آن می‌گوید: اطراف همه ما افرادی هستند که مدال افتخارِ حضور در حماسه مقدس، رزق دورانی از زندگی‌شان شد و اثرات معنوی و مادی آن رزق، جدای از هدفشان که فقط خود و خدای خودشان از آن باخبر است، متاسفانه ناملایمات سرد روزگار و عدم پرداختن به واقعیتی است که تنها شاهدانش مردان واقعی دیروز و امروز و فردای این سرزمین هستند. قدرنشناسی ما و تعبیر به افسانه و مهمتر اینکه حضورشان در خط مقدم گاه گاهی سپری کردن وقت قلمداد می‌کنیم، خودش گویای زخم‌هایی است که  مطالعه یک کتاب نمی‌تواند اشاره‌ای به اصل ماجرای این عاشقان بی‌مدعا داشته باشد و فقط و فقط زندگی کردن با این بزرگواران واقعیت را برای ما تبیین خواهد کرد. پرداختن به گوشه‌ای از زندگی این مجاهد کمترین کار در کنار اخلاص این حماسه‌سازان بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها