دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
اصلاح رسته‌ها با حضور نمایندگان چاپخانه‌داران و لیتوگرافان بررسی می‌شود

نشست بررسی اصلاح رسته‌ها با حضور نمایندگان اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و اتحادیه لیتوگرافان تهران سه‌شنبه 16 آذر برگزار می‌شود.

امیر شهلایی‌مقدم،‌ بازرس اتحادیه چاپخانه داران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نامه اتاق اصناف تهران درباره برگزاری نشست با نمایندگان دو اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان گفت: مساله اصلاح رسته‌ها یا ادغام اتحادیه‌ها مساله جدیدی نیست، یک موضوع فنی است که طبق یک روال قانونی صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: زمانی که بحث اصلاح رسته‌ها مطرح شد،‌ برخی از اعضای صنف لیتوگراف گلایه‌مند شدند اما باید گفت که امروز با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، لیتوگرافی و چاپ به‌‌صورت متمرکز در مجتمع‌های چاپی انجام می‌شود و الان تمام چاپخانه‌های بزرگ و تعدادی از چاپخانه‌های متوسط به واحد لیتوگرافی مجهز هستند.
 
شهلایی با بیان اینکه امروز تنظیم یکسری از ماشین‌آلات، توسط واحد لیتوگرافی چاپخانه‌ها انجام می‌شود، عنوان کرد: يك‌سرى از تنظيمات مانند تنظيم مركبدان در يكسرى از ماشين‌آلات به صورت شبكه و از واحد ليتوگرافى صورت مي‌گيرد و قرار داشتن واحد پیش از چاپ در کنار واحد چاپ اجتناب‌ناپذیر است و در دنیا نیز این رویه اصلاح شده است.
 
وی با اشاره به مشکل دیگری که برخی از چاپخانه‌ها امروز با آن روبه‌رو هستند، اشاره کرد و گفت: امروز یک واحد چاپی که دستگاه‌های چاپ متعددی دارد، اگر قصد داشته باشد یک یا دو دستگاه لیتوگرافی نیز به مجموعه خود اضافه کند، نمی‌تواند دو پروانه کسب از دو اتحادیه صنفی برای یک آدرس و کد پستی بگیرد و محدودیت قانونی دارد که این مساله تداخل صنفی است.
 
شهلایی تاکید کرد: در این زمینه اتحادیه چاپخانه‌داران برای بهبود و تسریع امور و فعالیت صنف چاپ برای اصلاح و تغییر رسته اقدام کرده است تا همکاران بتوانند به راحتی واحد لیتوگرافی هم داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه اجرایی شدن این اصلاح رسته مقدماتی دارد، توضیح داد: این مساله ابتدا در کمیسیون تشخیص اتاق اصناف مطرح می‌شود، ادله دو طرف گرفته می‌شود و در صورتی که رای بیاورد، به صحن علنی اجلاس می‌رود.
 
به گفته شهلایی، سه‌شنبه هفته گذشته درخواست اتحادیه چاپ به اتاق اصناف و کمیسیون حل اختلاف ارجاع شد اما به دلیل مصادف شدن این تاریخ با روز بسیج و برگزاری مراسم‌ها، کمیسیون تشخیص فقط یک ساعت جلسه داشت و هیچ مصوبه‌ای نداشت.
 
وی با بیان اینکه درخواست اتحادیه چاپخانه‌داران در نشست بعدی کمیسیون مطرح و با آن موافقت شد، گفت: درخواست‌ اتحادیه چاپخانه‌داران به اتحادیه لیتوگرافان اعلام شد و قرار است در جلسه فردا (سه‌شنبه 16 آذر) ساعت 8:30 دقیقه صبح با حضور نمایندگان دو اتحادیه این موضوع بررسی شود.
 
شهلایی با طرح این موضوع که حضور رسته‌های مختلف صنعت چاپ زیر یک سقف هدف اصلی اتحادیه چاپخانه‌داران است، گفت: طبیعی است که هر چه از این انشقاق جلوگیری شود و رسته‌های مختلف در یک تشکل جمع شوند،‌ امور صنف و فضای کسب و کار راحت‌تر دنبال می‌شود.
 
وی همچنین تاکید کرد: بیش از 70 درصد صنعت چاپ در تهران متمرکز است و اصلاح رسته‌ها و تجمیع و ادغام رسته‌های مختلف در یک اتحادیه فقط روند امور کسب و کار برای فعالان صنعت چاپ بهبود خواهد بخشید.

شهلایی در پایان با بیان اینکه دليل بعضى از موضع‌گيرى‌ها در اين زمینه مشخص نیست، گفت: مسأله اصلاح رسته‌ها يا حتى ادغام، مسأله‌اى كاملاً فنى و صنفى است كه بر اساس وظيفه و تكليف، توسط اتحاديه چاپخانه‌داران مطرح شده است.

به گفته وی، اين موضوع فردا در كميسيون تشخيص بررسى خواهد شد، هر دو طرف دلايل و استدلال‌هاى خود را عنوان خواهند کرد، در صورت تصويب در كميسيون، موضوع در اجلاس به راى گذاشته خواهد شد و تصویب‌شدن یا نشدن اصلاح رسته پس از طى مراحل قانونى انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها