چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
تکرار پویش «کتاب خوب بخوانیم» همزمان با نمایشگاه 1401/ قرار نیست از یک سلیقه خاص نمایندگی کنیم

رضا صیادی، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره برخی واکنش‌ها درباره پویش «کتاب خوب بخوانیم» سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، گفت: معتقدیم شهر برای همه سلیقه‌ها است و الزاما قرار نیست از یک سلیقه خاص نمایندگی کنیم.

رضا صیادی، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران، درباره پویش «کتاب خوب بخوانیم» سازمان به‌مناسبت هفته کتاب با بیان اینکه این طرح از‌جمله نخستین برنامه‌های فرهنگی دوره جدید مدیریت شهری است گفت: «تصمیم این بود برای هفته کتاب، کاری از جنس اقدامات غیرفرمایشی و غیربخشنامه‌ای انجام دهیم.» این مدیر جوان معتقد است؛ تکریم هفته کتاب با هدف ارائه گزارش کاری نبوده؛ بلکه از سر دغدغه‌مندی مجموعه مدیریت شهری نسبت به کتاب بوده است؛ موضوعی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و از دغدغه‌های فرهنگی و جدی نظام انقلابی است.
 
وی درباره معیار‌های انتخاب نویسنده و کتاب برای اجرای پویش کتاب این سازمان به‌مناسبت هفته کتاب ادامه داد: «با دعوت از نمایندگان دستگاه‌‌های مختلف که ماموریت اصلی آن‌ها پرداختن به کتاب است، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت معاونت امور فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با رویکرد کلی سازمان همراه شدند.»
 
نویسندگان و شاعران به‌مثابه قهرمان
سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران، علاوه‌بر معرفی کتاب، رویکرد دیگر در برگزاری پویش کتاب‌ سازمان را تغییر قاعده در تبلیغات شهری و ارائه تصویر نویسندگان و شاعران به‌مثابه قهرمانان تبلیغات محیطی اعلام کرد.
 
صیادی با اشاره به گفت‌و‌‌‌گو‌ها و نشست‌های مشترک کارشناسی برای حل برخی چالش‌‌ها با نمایندگان سازمان‌های متولی امر کتاب، بیان کرد: «در نهایت فهرست‌های پیشنهادی بررسی و نهایی شد؛ چراکه معتقدیم شهر برای همه سلیقه‌ها است و الزاما قرار نیست از یک سلیقه خاص نمایندگی کنیم. رویکرد، شمارگان و مخاطب کتاب از‌جمله معیار‌ها برای انتخاب فهرست نهایی بود و طرح با معرفی بیش از 500 کتاب در بیش از 700 سازه تبلیغاتی و نزدیک به 100 پدید‌آور اجرا شد.»
 
وی درباره دیدگاه انتقاد برخی اهالی کتاب و نشر نسبت به اینکه سازمان زیباسازی در اجرای پویش، به سلیقه‌های مختلف توجه نداشته، پاسخ داد و گفت: «گاهی، تاویلات برون‌متنی داریم. مثلا ممکن است گفته شود، مدیر‌عامل سازمان زیباسازی، خط‌وربط سیاسی‌‌اش مشخص است و ناخودآگاه با پیش‌فرضی، برخی اتفاقات را تحلیل می‌‌کنیم.» بنابراین گاهی پیش‌فرض‌ها موجب می‌شود، از مسیر عدالت خارج شویم.
 
صیادی افزود: «غالب دوستانی که طرح پویش کتاب را قضاوت می‌کنند، شاید اگر از آن‌ها بپرسیم، 20 درصد نویسندگان پویش را معرفی کنند، نتوانند؛ چراکه شاید همه سازه‌ها را ندیده باشد. یا متاثر از اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به یکی از سازه‌ای، ضریب داده باشند، این تصور، ایجاد شده که سازه بیشتری به برخی نویسند‌ها، اختصاص پیدا کرده بود؛ در‌حالی‌که این‌طور نیست و همه پدیدآوران از تعداد سازه مساوی برخوردار بودند.»
 
وی گفت: «اگر اسامی پدیدآوران از‌جمله جلال آل‌احمد، بزرگ علوی، مصطفی مستور، بلفیس سلیمانی، محمد صالح‌علاء، حسین پناهی، رضا امیر‌خانی، حامد عسگری، امید مهدی‌نژاد و مابقی فهرست نویسندگان پویش پیش چشم فردی عادل قرار گیرد، به احتمال زیاد به مجری پویش کتاب سازمان زیباسازی، نمره قبولی خواهد داد.»
 
صیادی با اشاره به اینکه تاکید داشته در فهرست نهایی پویش، حتما اسامی برخی افراد لحاظ شود تا از شکل‌گیری ابهام پیشگیری شود، افزود: «به‌نظر می‌رسد، یک‌سری بد‌اخلاقی‌‌های رسانه‌ای چاشنی اجرای پویش شد اما در مجموع بازخورد‌های مثبت بسیاری دریافت کردیم. البته منکر ضعف‌ها و نقد‌هایی که به پویش نمی‌شوم. پیش‌تر هم گفتم، دیکته‌ای نوشته شد برای شهری با مخاطب میلیونی و در معرض قضاوت قرار گرفت؛ افرادی به درست از این دیکته‌ غلط گرفتند و متوجه اشکال‌های کارمان شدیم که در طرح‌های بعدی برطرف خواهد شد. پویش کتاب با توجه به بازخورد‌های مثبتی که دریافت کردیم، سی‌‌امین دوره هفته کتاب و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1401، همچنین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار خواهد شد.
 
حمایت از اهالی نشر را وظیفه خودمان می‌دانیم
سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره اینکه برخی فعالان حوزه نشر به‌ویژه ناشران و کتاب‌فروشان معتقدند؛ در مقایسه بیلبورد‌های محیطی، ارائه تسهیلات بیشتر به کتاب‌فروشان برای تقویت ویترین کتاب، مانند کاهش عوارض تابلو، اولویت دارد، گفت: «تا جایی که مناسبات قانونی اجازه بدهد و بتوانیم طبق اساسنامه و وظایف سازمان، حمایت از اهالی نشر را وظیفه خودمان می‌دانیم.»
 
وی ارائه تسهیلات بیشتر به اهالی نشر را وابسته به مصوبات جدید دانست و ادامه داد: «حوزه نشر، متولی دارد و سازمان زیباسازی قادر نیست برای ناشران به‌شکل مجزا نقشه ترسیم کند و این احتمال وجود دارد، مشابه پویش کتاب، گلایه‌مندی‌هایی از سوی برخی ناشران ایجاد شود.»

صیادی، توسعه خدمات مدیریت شهری برای اهالی نشر را نیازمند توافقات با صنف نشر دانست و افزود: «می‌توانیم در سطح کلان، نشست‌های مشترک برگزار کنیم. درخواست‌های احتمالی، بی‌تردید بررسی خواهد شد. علاوه‌براین اگر در قالب مطالبات صنفی باشد، اعلام می‌کنم که سیاست سازمان زیباسازی، حمایت از حوزه نشر است و می‌دانم که فعالان حوزه نشر در شرایط مطلوبی قرار ندارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها