پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
اپلیکیشن تک‌هوش؛ یک کتابخانه چندرسانه‌ای کامل برای آموزش گام‌به‌گام؛ از تولد تا پایان دبستان

اپلیکیشن آموزشی و هوشمند تک‌هوش یک کتابخانه چندرسانه‌ای کامل و یک راهنمای جامع برای آموزش گام به گام کودک از تولد تا پایان دبستان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وب اپلیکیشن «تک‌هوش» توسط موسسه تک‌هوش با مدیریت حمیدرضا صادقی‌زاده و داریوش صادقی و برنامه‌‌نویسی وحید پیمان‌فرد طراحی شده و تاکنون سنین بارداری، یک‌سالگی، دو‌سالگی و سه‌سالگیِ آن تکمیل و راه‌اندازی شده است. 
 
داریوش صادقی از طراحان این اپلیکیشن و نویسنده مجموعه‌های آموزشی پیوسته تولد تا دبستان درباره انگیزه و هدف تهیه «تک‌هوش» توضیح داد: یکی از نکات مهم در آموزش کودکان، تناسب محتوای آموزشی با سن کودک و هدفمندبودن آموزش است. بیشتر خانواده‌ها با این مساله روبه‌رو هستند که در سنین مختلف چه آموزش‌هایی را به کودک ارایه دهند تا برای وی مفید و مناسب باشد. سیستم پیوسته‌ آموزشی در بیشتر کشورهای دنیا برای سنین هفت‌سالگی به بعد و پس از ورود به مدرسه طراحی شده و آموزش آکادمیک، هدفمند و پیوسته از زمان ورود به مدرسه آغاز می‌شود؛ اما برای دوران پیش از دبستان، به‌ویژه در سنین پایین‌تر از سه‌سالگی هنوز یک سیستم جامع و فراگیر که بر اساس منابع روان‌شناسی و متناسب با سن کودک تدوین شده و مورد تایید بین‌المللی قرار گرفته باشد، طراحی نشده است.
 
وی افزود: تجربه نشان داده است که معمولاً این نوع سیستم‌های آموزشی ابتدا در کشورهای توسعه‌یافته -که اساس نگرش خود را بر تحقیقات علمی، روانشناختی و اجتماعی قرار داده‌اند- پایه‌گذاری می‌‌شود؛ اما هنوز در بیشتر کشورهای دنیا هیچ سیستم جامع آموزشی که دوران پس از تولد تا پایان شش‌سالگی را دربربگیرد، تدوین نشده است. البته هر کشوری متناسب با فرهنگ و شیوه‌های آموزشی خود روشی را برای کار با کودکان به‌عنوان دوره‌های پیش از دبستان یا محتوای مهد کودک، آماده‌سازی و ارایه کرده‌است؛ یا مراکز آموزشی به‌طور سلیقه‌ای و انتخابی یکی از روش‌های آموزشی کودکان را انتخاب کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شیوه مونتسوری اشاره کرد که در بسیاری از مراکز مهد کودک و پیش‌دبستانی به‌عنوان یک شیوه آموزشی شناخته شده است. در عین حال استفاده از این شیوه ‌های آموزشی اگرچه بسیار مفید است و می‌تواند نتایج آموزشی خوبی دربرداشته باشد؛ اما تناسب شیوه آموزشی با سن کودک و به‌صورت مهارت‌محور، یکی از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود.

 
صادقی گفت: تک‌هوش به‌عنوان یک وب اپلیکیشن و یک سامانه کاملا هوشمند با دریافت اطلاعات تاریخ تولد و جنسیت کودک آموزش‌های مناسب کودک را با توجه به سن (ماهی که کودک در آن قرار دارد) ارائه می‌دهد. به‌عنوان نمونه، وقتی یک کودک هشت‌ماهه در سامانه تک‌هوش نام‌نویسی می‌‌شود، سامانه به‌طور خودکار آموزش‌های مناسب سن هشت‌ماهگی را در زمینه مهارت‌های حرکتی، شناختی، ذهنی، گفتاری، شنیداری، دیداری، اجتماعی و خود‌یاری به‌صورت فیلم‌های کوتاه در دسترس قرار می‌‌دهد. با این روش به‌راحتی می‌توان آموزش‌های دقیق و مناسب سن کودک خود را دید و هر روز متناسب با نیاز و رشد جسمی و ذهنی کودک بازی‌هایی جهت تقویت هوش و مهارت‌های کودک انجام داد.

وی با بیان اینکه در این سامانه از ارزیابی دوره‌ای کودکان استفاده می‌شود، عنوان کرد: سیستم ارزیابی کمک می‌کند تا والدین بتوانند به‌راحتی کودک خود را در پایان ماه‌های زوج از زمان تولد تا پایان ۶۰ ماهگی به طور مرتب ارزیابی کنند. این سیستم بر اساس پرسشنامه بین‌المللی سنین و مراحل کودکان ASQ تهیه شده و با نمودار گرافیکی، قوت و ضعف مهارت و توانایی‌های کودک را به والدین نشان می‌دهد. نقاط ضعف کودک مانند بیماری‌هایی هستند که اگر به‌زودی تشخیص داده نشوند، باعث برخی از اختلال‌های یادگیری یا رشدی می‌شوند. به عنوان نمونه کودکی که از لحاظ عصب شنوایی ضعیف است، از لحاظ مهارت‌های شنیداری و حتی گفتاری به‌مرور نسبت به هم‌سالان خود دچار مشکل می‌شود؛ بنابراین هرچه زودتر این نقطه ضعف تشخیص داده شود، والدین می‌توانند با مداخله‌ زودهنگام به برطرف‌کردن آن بپردازند.
 
صادقی افزود: طبق آمار و تحقیقات انجام‌شده بسیاری از کودکانی که وارد دوره دبستان می‌شوند، با اختلال‌های یادگیری روبه‌رو هستند. این اختلال‌های یادگیری می‌تواند از نوع ریاضی، دیکته‌نویسی، خواندن، ناخوانانویسی و غیره باشد و ریشه‌یابی و کشف سریع منشأ این اختلالات ممکن است به پیشگیری و حتی برطرف‌کردن کامل آنها کمک کند. بنابراین اهمیت ارزیابی دوره‌ای و مستمر کودکان، از زمان تولد تا قبل از مدرسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
 
وی توضیح داد: اپلیکیشن آموزشی و هوشمند تک‌هوش یک کتابخانه چندرسانه‌ای کامل و یک راهنمای جامع برای آموزش گام‌به‌گام کودک از تولد تا پایان دبستان است که با استفاده از صدها فیلم برای هر دوره‌ سنی، همچنین ارزیابی‌های مختلف از مهارت‌های کودک، مطالب بسیار مفیدی نیز به عنوان روان‌شناسی کودک ارایه می دهد.
 
صادقی افزود: بسیاری از افراد در بیشتر نقاط کشور از دسترسی به آموزش صحیح و هدفمند بر اساس اصول علمی و روان‌شناسی محروم هستند و یا حتی نمی‌توانند از آموزشگاه‌ها یا مراکز پیش‌دبستانی مناسب برای آموزش فرزند خود استفاده کنند. این اپلیکیشن یک برنامه بسیار ساده و قابل دسترس برای همگان با کمترین هزینه است. در یک روستای دورافتاده فقط با استفاده از یک گوشی هوشمند و اینترنت می‌توان به یک برنامه جامع آموزشی دسترسی داشت و این یکی از اهداف توسعه و عدالت آموزشی  است که توسط این نوع برنامه‌ها قابل تحقق است و موجب می‌شود، کودکان از آموزشِ یکسان بهره‌مند شود و هم‌پای یکدیگر رشد کنند.
 
وی عنوان کرد: آموزش‌های کودکان فقط محدود به بازی‌های عملی و حرکتی نمی‌شود بنابراین موازی با توسعه اپلیکیشن تک‌هوش، کتاب‌های مختلفی برای والدین و کودکان تالیف و تهیه شده است. به‌عنوان نمونه مجموعه پرورش هوش نوزاد یا بازی‌های پرورشِ هوش یک‌سالگی، تست‌های هوش دوسالگی، مجموعه 24جلدی کودک باهوش من برای سنین دو تا پنج سال، مجموعه 32‌جلدی سلام پیش‌دبستانی‌ها و مجموعه 38‌جلدی کلاس‌اولی‌ها برای کودکان تالیف و چاپ شده است. بنابراین زنجیره آموزش هدفمند کودکان با استفاده از کتاب و اپلیکیشنِ تک‌هوش بیشتر نیازهای آموزشی سنین مختلف را دربرمی‌گیرد.
 
صادقی افزود: وب اپلیکیشن تک‌هوش، قابلیت نصب روی سیستم عامل‌های اندروید و ios را دارد و به‌راحتی در موبایل، تبلت و رایانه با نشانی kids.techoosh.com قابل دسترسی است. 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها