سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
«نامیرایی» متولد شد

«نامیرایی» مجموعه اشعار سپید و یکی از سه‌گانه‌های «رامین اقتصاد» شاعر و نویسنده اردبیلی منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

«رامین اقتصاد» در گقت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، از انتشار یکی از سه‌گانه‌های سپید خود خبر داد و گفت: سه‌گانه شعر «اؤلومسوزلوک»، «نامیرایی» و «ölümsüzlük» در قالب سپید و به زبان‌های ترکی و فارسی پدید آمده و هم‌زمان برای کسبِ مجوز هر سه، اقدام شد که گویا «نامیرایی» زودتر به نتیجه رسیده است.
 
وی درباره ترتیب آثار خود تصریح کرد: «اؤلومسوزلوک» اصل کتاب مجموعه حاضر و حاوی شعرهای سپید ترکی با الفبای معمول زبان ترکی در ایران است و «نامیرایی» ترجمه‌ای مفهومی از کتاب اؤلومسوزلوک بوده، از لحاظ محتوا، دنیایی منحصر به خود است که تلاش کرده‌ام شالوده اؤلومسوزلوک و معنا و محتوا در آن دستخوش تغییرات نشود.
 
اقتصاد ادامه داد: مجموعه «Ölümsüzlük» نیز برگردان کتاب به الفبای لاتین است که سعی شده با اصول روایی این الفبا مطابقت داشته، در عین حال با اصل اثر نیز در محتوا و معنا همخوانی داشته باشد؛ به این ترتیب، یکی از آثار این مجموعه، ترکی بوده، دیگری ترجمه مفهومی کتاب اول به زبان فارسی است و سومی برگردان کتاب اول به لاتین.
 
وی اظهار کرد: این سه‌گانه، روایت عشق و لحظات عاشقانه من و آنا در قالب سه‌گانه نامیرایی به وجود رسیده که برای من بسیار زیبا و بی‌مانند است؛ به این شکل که سطوری سروده من و سطوری سروده آنا -عشق و یگانه بانویی که در تمام زندگی‏‌ام توانستم دوست بدارم- و تولد یک شعر، هم‌زمان، در یک لحظه، در فضای آمیخته با شعر، شعور، موسیقی و عرفان رخ داده است؛ درک و کشف و شهودی بی‌تکرار، در بی‌زمانی و بی‌مکانی مطلق.
 
شاعر «نامیرایی» اضافه کرد: این اثر با ویراستاری نورالله جعفری، آناهیتا شیرین‌صفت و آی‌گون شیرین‌صفت، طراحی و گرافیک نوید اچکان، نقاشی‌خط سماع بهزاد جماعتی و نقاشی‌هایی از ساوالان جماعتی به سرانجام رسیده است.

وی افزود: دکتر ندا بصاری، از اساتید بنده و استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، پس از بررسی سه‌گانه شعر سپید «نامیرایی»، یادداشت کوتاهی بر آن آورده‌اند که مایلم با مخاطبان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به اشتراک بگذارم؛ ایشان نوشته‌اند:
 
«شعر، بیان  احساسات  و  توصیف  جهانی  آمیخته  با تخیلات است، در قالب کلمات و نگاه شاعرانه؛ سنجش و پردازش جهان است از بُعد احساس سراینده آن.

شاعر با نگاه و حسی متفاوت سعی در معرفی جهانی می‌نماید که در ادراک او شکل می‌گیرد و ارتباطی حسی با ماده و فرا ماده و ذهن او  برقرار می‌گردد؛ با این توصیف، تمام انسان‌ها می‌توانند شاعر بوده و دید شاعرانه داشته باشند! اما «نوشتن» موضوعی علی حده است.

آنچه در بررسی آثار رامین اقتصاد برجسته می‌گردد، جهان‌بینی ماورایی و نگاه آمیخته با عرفان و اسطوره ایشان به جهان و پدیده‌های  پیرامون آن است؛ آمیختگی با عناصر طبیعت و بررسی جهان از دریچه وحدت وجود و رسیدن به جوهره هستی که همانا  ذات پاک خداوند متعال است و چه زیبا فرمود:
«همه از خداییم و به سوی او باز می‌گردیم.»

رامین اقتصاد کشف و شهودی را در آثارش آغاز می‌کند که غوطه‌ور شدن در دنیای شاعرانه او، مخاطب را غرق شور، هیجان و نشاطی درونی می‌نماید. سلوکی رندانه و جستجویی ژرف، بی‌واسطه و لذت‌بخش با هستی و عشق‌بازی با جان جهان.

مجموعه «نامیرایی» بیان سحرانگیز لحظات عشق‌بازی شاعر است؛ با آنچه ما را محیط گشته و در مسیر حرکت به سویش می‌خواند و به قول مولانای جان:
حیلت رها کن عاشقا، دیوانه شو، دیوانه شو
و  اندر  دل  آتش درآ، بیگانه شو، بیگانه شو»

بر اساس این گزارش، «نامیرایی» در 73 صفحه و شمارگان 500 نسخه، به قیمت 70 هزار تومان از سوی انتشارات یایلیق اردبیل وارد بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها