سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کودک اثر خوب را رها نمی‌کند

 مهدی رجبی که کتاب «خرس ماه» او در فهرست لاک‌پشت پرنده قرار گرفته است، اثر خوب را، اثری توصیف کرد که در درجه اول به قدری جذاب و خواندنی باشد که مخاطب فکر رها کردن آن را، از همان اول از مخیله‌اش خارج کند.

این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: اثر خوب و خواندنی داستانی است که در درجه اول جذاب باشد و بچه‌ها نتوانند به راحتی از خیر خواندن آن بگذرند و این در مورد همه آثار شاخص دنیا صدق می‌کند.

نویسنده کتاب «گلوله و پلنگ»، تصریح کرد: یک اثر خوب اثری است که نویسنده آن متناسب با ویژگی‌های روحی و روانی مخاطبش نسبت به نگارش آن، دست به قلم شده باشد. دنیای بچه‌ها دنیای عجیب و غریب و ناشناخته است. اگر چه که تمامی نویسندگان این گروه سنی دوران کودکی و نوجوانی خود را پشت سر گذاشته‌اند، اما خیلی از ویژگی‌های این دوران را فراموش کرده‌اند. بچه‌های امروز در بستری متفاوت از ما رشد می‌کنند. اگر شناخت لازم نسبت به این بستر و شرایط کودکان و نوجوانان وجود نداشته باشد، نویسنده آنان در خلق اثر موفق برای این گروه سنی ناکام می‌ماند.
 
خالق رمان «لولو شب‌ها گریه می‌کند» افزود: نویسنده کودک باید افکار خود را بدون شعارزدگی و اندرزگویی  به بهترین شکل در قالب آثاری ماندگار به مخاطب منتقل کند. مثلا اینکه ما بگوییم محیط زیست را خراب نکنید بحثی شعاری است و بچه‌ها هیچ حسی در مورد این گفته نداشته و نخواهند داشت؛ اما وقتی اثری ادبی با موضوع محیط‌ زیست نوشته می‌شود و بچه‌ها در لحظه لحظه آن با شخصیت‌های داستان و تجربه‌های آنها شریک می‌شوند، آن زمان است که نسبت به محیط زیست حساس خواهند شد.

رجبی در توضیح اهمیت آموزش حفظ محیط زیست در کتاب‌های کودکان گفت: این موضوع مهمی است که ما چرخه حیات وحش را به خوبی حفظ کنیم. صرفا مشکل حیات وحش شکارهای غیر قانونی ساده نیست. یک عده‌ای با باورهای غلط مثل اینکه خوردن فلان عضو، فلان جانور، فلان سرنوشت را برای ما رقم خواهد زد یا مثلاً دندان مار سبب خوشبختی می‌شود، حیات وحش را نابود می‌کنند. چقدر آدم می‌توانند احمق باشد که به خاطر باورهای غلط خود، حیوانی را بکشند و به این ترتیب به چرخه حیات صدمه بزند. این موضوعی است که جا داشته و دارد رسانه‌ها با جدیت به آن بپردازند.

خالق رمان «کنسرو غول» با بیان اینکه خوشبختانه امروز کتاب‌های تالیف و ترجمه خوبی در بازار کتاب وجود دارد، گفت: رمان کوتاه «خرس ماه» که پیشتر توسط بخش نردبان انتشارات فنی ایران منتشر و برنده جایزه اول جشنواره سپیدار بوده، در فهرست لاک‌پشت پرنده توانست چهار لاک‌پشت را به دست آورده در مورد خرس سیاه بلوچی یا خرس ماه یا خرس یقه هفت است. این خرس سیاه آسیایی که به شدت دوست داشتنی است در جنوب ایران و در منطقه سیستان‌وبلوچستان و نواحی شهرستان رودان زندگی می‌کند؛ اما متاسفانه امروز نسل این گونه جانوری رو به انقراض است.
 
بنا به گفته مهدی رجبی، رمان «خرس ماه» رمانی است که بر مبنای ماجرای واقعی طراحی و نوشته شده است. دو توله خرس بلوچی وارد شهرستان رودان می‌شوند و دو دختر بچه که پیشتر مادر خود را از دست داده‌اند، آنها را پیدا می کنند؛ اما، چیزی نمی‌گذرد که بچه خرس‌ها گم می‌شوند.

درباره کتاب:
این کتاب اخیرا در لیست فهرست ۳۷ و ۳۸ «لاک‌پشت پرنده» گنجانده شده است. «فهرست لاک‌پشت پرنده» مجموعه‌ای از کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان است که با همکاری مشترک مؤسسه شهر کتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان تهیه می‌شود. گروهی از منتقدان و کارشناسان کودک و نوجوان در پایان هر فصل، فهرستی از کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر شده را در یک فهرست معرفی می‌کنند. فهرست لاک‌پشت‌ پرنده ضمیمه فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر می‌شود و می‌تواند راهنمای پدرها و مادرها، معلم‌ها و مربی‌ها و سایر علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان باشد تا مناسبت‌ترین کتاب‌های سال را برای کتاب‌خوانی بچه‌ها و دانش‌آموزان انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها