یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
همسایگان باغ ملی آشیانه‌های کتاب را بیشتر کنند

معاون اداره کتابخانه ملی ملک با اشاره به اجرای طرح‌آشیانه کتاب از سال 97 تاکنون گفت: تعداد آشیانه‌های کتاب می‌تواند با همکاری همسایگان باغ ملی مانند موزه پست، موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و همچنین ساختمان‌های وزارت خارجه افزایش پیدا کند.

پیمان سمندری، معاون اداره کتابخانه ملی ملک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با بیان این که فقط محدوده نزدیک کتابخانه و موزه ملی ملک آشیانه‌های کتاب جانمایی شدند، عنوان کرد: اطراف باغ ملی مجموعه ساختمان‌‌های وزارت امورخارجه، موزه پست، موزه ملی ایران و پژوهشگاه میراث فرهنگی قرار دارند و اگر این همسایگان آمادگی داشته باشند، کتابخانه ملک آماده است با همکاری آن‌ها در فضای باغ ملی تعداد بیشتری آشیانه را جانمایی و ایجاد کند.

وی افزود: جنس این آشیانه‌ها از چوب و ام‌دی‌اف است و باچسب پی‌وی‌سی پوشانده شده که آب در این آشیانه‌ها نفوذ نکند. این آشیانه‌ها با پایه فلزی ساخته شده و سقف آن‌ها شیب‌دار است. 

سمندری عنوان کرد: آشیانه‌های کتاب از سال 97 ساخته شد و دو سالی فعالیت کرد. در دوران کرونا این آشیانه‌ها دچار آسیب‌های اساسی شدند و تقریبا غیرفعال بودند. در مدت اخیر این خانه‌های کتاب تعمیر اساسی شدند و مجدد در هفته کتاب با 60 جلد کتاب فعالیت خود را آغاز کردند. تقریبا در هر آشیانه کتاب می‌توان 15 جلدکتاب قرار داد. 

 وی درباره افزایش تعداد آشیانه‌های کتاب در فضای باغ ملی گفت: این طرح سمبلیک است و قرار نیست تعداد این آشیانه‌ها افزایش پیدا کند. کتابخانه ملک فقط در محدوده نزدیک به فضای خود این آشیانه‌ها را ایجاد کرده است؛ البته در صورت همکاری همسایگان باغ ملی این آشیانه‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.

سمندری با بیان این که این کتاب‌ها هر سه هفته یک‌بار شارژ می‌شوند، عنوان کرد: این کتاب‌ها آثار مازاد اهدایی هستند که به کتابخانه ملک راه نیافتند و قابلیت اهدا به کتابخانه‌ها و مراکز دیگر را هم نداشتند، بنابراین این کتاب‌ها در این طرح آشیانه کتاب استفاده شد. 

سمندری درباره طرح آشیانه کتاب عنوان کرد: فضای باغ ملی یکی از مناظر عمومی است که مردم در آن رفت‌و آمد دارند و از زیباترین مناظر شهری است که به همان شکل نگهداری شده و در واقع یک گذرگاه فرهنگی است.
 
وی افزود: مردم در فاصله این رفت‌وآمدها می‌توانند از این آشیانه‌های کتاب استفاده کنند. اکنون چهار آشیانه کتاب در نزدیکی کتابخانه و موزه ملی ملک در فضای باغ ملی وجود دارد و افراد می‌توانند از کتاب‌های این آشیانه استفاده کنند.
 
معاون اداره کتابخانه ملی ملک درباره موضوعات کتاب‌هایی که در آشیانه کتاب گذاشته می‌شود، عنوان کرد: کتاب‌های کودک و نوجوان، مجله و کاتالوگ فرهنگی و کتاب‌های کمک درسی از جمله موضوع‌هایی هستند که برای جاگذاری در آشیانه کتاب از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

سمندری تاکید کرد: در کل برای شارژ کتاب در آشیانه‌های کتاب به موضوع خاصی تاکید نداریم و تنها از مجموع کتاب‌های مازاد اهدایی برای پر‌کردن کتاب‌های این آشیانه‌ها استفاده می کنیم. 

سمندری درباره اجرای طرح‌آشیانه کتاب در کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: وقتی کتاب‌هایی به کتابخانه ملک اهدا می‌شود این کتاب‌ها دسته‌بندی می‌شوند، اگر این آثار قابلیت اهدا به کتابخانه ملک را داشته باشد و در درجه دوم در کتابخانه ملک موجود نباشد؛ 2 تا 3 نسخه از این کتاب‌ها در صورت همخوانی با رسالت و ماموریت کتابخانه ملک نگهداری می‌شود. 
 
وی با بیان این که بخش زیادی از کتاب‌‌های اهدایی ما مازاد هستند، عنوان کرد: این کتاب‌ها با هماهنگی اهداکنندگان به سایر کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی اهدا می‌شود.

سمندری افزود: بخشی از کتاب‌هایی که قابلیت اهدا به کتابخانه ملک را ندارند و در عین حال نمی‌توان آن را به کتابخانه‌ها و مراکز دیگر اهدا کرد؛ در قالب طرح‌آشیانه کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها