شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
نویسندگان در تولیدات مجازی نقش مشاور را عهده‌دار شوند

این نویسنده کودکان و نوجوانان گفت: برای ورود و تداوم حضور در فضاهای مجازی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. این فضا، گروه متخصص خود را می‌خواهد و بس.

زهرا عبدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: گاه گروه‌هایی می‌خواهند مطالب بسیار زیادی را، تنها در یک بسته کوچک به بچه‌ها ارائه دهند و با همین فکر خام، همه ایده‌های خود را به فنا می‌دهند.

نویسنده داستان «‌کشکول شیخ بهایی» با اشاره به پتانسیل‌های ادبی جامعه ایرانی گفت: ما در کشور نویسنده‌های حرفه‌ای بسیاری داریم و تعدادی از آنان توانسته‌اند در سطح جهانی جوایزی را، به خود اختصاص دهند. نیاز نیست این نویسندگان به صورت مستقیم وارد فضای مجازی شوند. آنها می‌توانند اتاق فکری برای چگونگی تولیدات مجازی تشکیل بدهند و راهنمایی بدهند و کار در این فضا را، به اهل فن واگذار کنند. کار در فضای مجازی نیازمند فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی متخصصان این صنعت است.

بنا به گفته زهرا عبدی، نویسندگان در این زمینه می‌تواند به عنوان مشاور و کارشناس تولیدمحتوا وارد عمل شوند و نه بیشتر.

وی تاکید کرد: اینکه کار چطور تولید شود؛ چگونه برندسازی کنند؛ چگونه تبلیغ شود و... در حیطه صاحبان فن آنهاست؛ چراکه همان طور که می‌بینیم بسیاری از نویسندگان حتی در معرفی، تبلیغ و انتشار آثار خودشان در فضای مجازی به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند و دنبال‌کنندگان کودک و نوجوان محدودی دارند.

یک نویسنده کودکان و نوجوانان گفت: با شیوع بیماری کرونا، ناشرانی که پیش‌تر امکانات خود را جهت فروش اینترنتی مهیا کرده بودند توانسته‌اند، موقعیت برتر خود را حفظ کرده و با مخاطبان خود همچنان ارتباط داشته باشند و با تعطیلی مدارس و کتابخانه‌ها، بچه‌های کتابخوان توانسته‌اند از این امکانات استفاده کنند.
 
عبدی با اشاره به توجه ویژه کودکان و نوجوانان به فضای مجازی اظهار کرد: بسیاری از بچه‌ها این روزها به سبب شرایطی که به وجود آمده، بیشتر وقت خود را، در فضای مجازی می‌گذرانند؛ ولی آنان که اهل کتاب و کتابخوانی هستند، از همین مجرا توانستند ارتباط‌شان را با کتاب حفظ کنند و آن‌را توسعه دهند.‌

وی ادامه داد: تا چند سال پیش بسیاری از جمله خود من فکر می‌کردیم فضای مجازی نباید مورد استفاده بچه‌ها قرارگیرد، فضایی افسارگسیخته است که نمی‌توانیم مهارش کنیم؛ اما با شرایط خاصی که بر جامعه حاکم است، استفاده از فضای مجازی موضوعی اجتناب‌ناپذیر شده است. با قرنطینه‌ی جهانی، بسیاری از خانواده‌ها به این نتیجه رسیدند که برای سرگرم کردن و آموزش کلاسیک کودکان خود باید از این فضا استفاده کنند. پس باید تلاش کنند کودکان‌شان خودکنترل، به استفادی سالم از این فضا مسلط شوند. وقتی جامعه‌ای در حال گذر از مرحله سنت به مدرنیته است، آسیب‌هایی، ناگزیر رخ می‌دهند و دیگر نمی‌شود نادیده‌شان گرفت؛ پس باید برای‌شان برنامه‌ریزی کرد و تمهیداتی اندیشید.

این نویسنده با اشاره به استفاده گسترده کودکان از فضای مجازی گفت: علی‌رغم این ضرورت، امروزه حجم وسیع اطلاعات در این فضا دیده می‌شود که مروج فرهنگ‌های مختلف است و رقابت بسیار شدید است. در تولید کتاب کودک توانسته‌ایم تولیدات متنوع و مناسبی داشته باشیم؛ اما درزمینه تولیدات فضای مجازی همچنان راه درازی را باید پشت سر بگذاریم. مدت‌هاست ناشران ما، در عرصه کتاب ورود خوبی داشتند و توانسته‌اند با تسلط به علم روز در زمینه محتوا و کیفیت چاپ، کارنامه خوبی را، از خود به جای بگذارند؛ اما در تولیدات فضای مجازی این اتفاق هنوز رخ نداده است.

نویسنده کتاب «قصه‌های پیامبر و کودکان» در توضیح ضرورت فعالیت در فضای مجازی گفت: در زمینه حضور قدرتمند در فضای مجازی مخصوص کودک یا تولید نرم‌افزارهای کاربردی (اپلیکیشن‌های) جذاب ما نیازمند پروژه‌های متفاوتی هستیم. در حال حاضر اپلیکیشن و برنامه‌ای نیست که در داخل کشور به صورت برند درآمده باشد و زبانزد و محبوب همه کودکان باشد.

خالق کتاب «چراغ ابدی» در پایان گفت: گاهی بعضی از ناشران نمونه کارهایی در این باره تولید می‌کنند و با کمی دقت متوجه می‌شویم که از نظر تکنیک و فن بسیار قدرتمند عمل کرده‌اند؛ اما از نظر محتوا به هیچ وجه مناسب ذائقه‌ی نسل امروز نیستند. چون در فضای مجازی کودکی که دنبال محتوا می‌گردد، اولین اصل برای او جذابیت است. البته این درباره بزرگسال صدق نمی‌کند. بزرگسال وقتی درجست‌وجوی کتاب یا پژوهشی باشد، سهولت دسترسی و ارزان‌بودن برایش اولویت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها