شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
ادغام اتحادیه‌های چاپ و لیتوگرافی منتفی شد

مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران گفت: ادغام اتحادیه لیتوگرافان در اتحادیه چاپخانه‌داران با پیگیری هیات‌مدیره این اتحادیه به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتاق اصناف تهران در کمیسیون تشخیص اتاق منتفی اعلام شد.

مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب (ایبنا)، با اشاره به موضوع ادغام دو اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان، گفت: در این زمینه هفته گذشته طی نامه‌ای به رئیس سازمان صمت استان تهران با قید فوریت ازسوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران براساس اظهارات بی‌اساس به کمیسیون تشخیص ارسال شد که با ادعای غیرشفافی از سمت ایشان همراه بود؛ مبنی بر اینکه درخواست از سوی وزرای متولی چاپ‌ و صنعت به کمیسیون تشخیص اتاق اصناف تهران ارائه شده است.
 
وی افزود:‌ با پیگیری‌های هیات مدیره این اتحادیه و ارائه استدلال‌های کارشناسی، موضوع منتفی شد.
 
محمدی با اشاره به دلایل کارشناسی اتحادیه لیتوگرافان در این زمینه عنوان کرد: ادغام اتحادیه‌ها با توجه به پیشرفت فناوری و از بین رفتن مرزها در بخش‌های مختلف چاپ اجتناب‌ناپذیر است؛ اما این فرآیند حتماً باید با ملاحظات و درنظرگرفتن شرایط اتحادیه‌های مرتبط و به نوبت کمیسیون مربوطه صورت پذیرد.
 
وی یادآور شد: این امر نیاز به بررسی بیشتر با حضور تمامى اتحادیه‌های مرتبط در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندى در سه حوزه پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در قالب يك كارگروه تخصصى دارد که همراه نظرات كارشناسى و آسيب‌شناسى فرآیند ادغام، خروجى آن به وزارت صنعت معدن و وزارت ارشاد اسلامى برای تأييد نهايى بر اساس زيرساخت‌ها و ديدگاه‌هاى قانونی و تخصصى ارسال شود.
 
محمدی با بیان اینکه هرگونه تعجیل در این امر می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به اين صنعت بزرگ كشور وارد کند، گفت: نکته‌اى که در خصوص تقاضای ادغام دو اتحادیه ابهام داشت، مطرح‌شدن ادغام فقط دو اتحادیه لیتوگراف و چاپ بود، درحالی‌که مشخص است که فرایند صنعت چاپ تشکیل‌شده از چندین اتحادیه است و نکته دیگر به تعجیل و فوریت در انجام ادغام برمی‌گردد.
 
وی با طرح این موضوع که این مساله زمان‌بر و نیازمند تحلیل و بررسی است، یادآور شد: طبیعتا هرگونه تغییر در تولیت رسته‌های صنفی باید با درنظرگرفتن مقتضیات آن صنف صورت پذیرد و تبعات ناشی از آن نیز به‌دقت بررسی شود.
 
رئیس اتحادیه لیتوگرافان همچنین افزود: براساس رویه جاری در اتاق اصناف، قبلا نیز مقرر شده بود ابتدا اتحادیه‌هایی که کمتر از سیصد عضو دارند در یکدیگر ادغام شوند، این درحالی است که اتحادیه لیتوگرافان در حال حاضر هشتصد عضو فعال داشته و ۱۳ رسته را تحت پوشش دارد.
 
به گفته محمدی، با افزوده شدن رسته دیجیتال به این اتحادیه از تیر ماه، اعضای صنفی آن در آینده‌ای نزدیک به بیش از یک‌هزار واحد صنفی خواهد رسید.
 
وی گفت: اساسا طرح موضوع ادغام اتحادیه‌های چاپ و لیتوگرافی با هدف دیگری انجام شده بود كه پاك‌كردن صورت مسأله جدی دیگری با حذف اتحاديه ليتوگراف را هدف داشت که با حمایت با دستور و تصمیم مدیرات وزارت صمت و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و رياست و اعضاى هيت رئيسه و همچنين رئيس كمیسيون‌هاى اتاق اصناف تهران و هیات مدیره اتحاديه لیتوگراف، موضوع منتفی شد.

محمدی همچنین تاکید کرد: علاوه بر بررسی مسایل کل اعضا در رسته‌های مختلف اتحادیه لیتوگرافان خصوصاً چاپ دیجیتال، به‌زودی فراخوان دعوت از چاپخانه‌های دیجیتال تهران برای اخذ جواز کسب از این اتحادیه منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها